Sökning: "högre utbildning"

Visar resultat 36 - 40 av 210 avhandlingar innehållade orden högre utbildning.

  1. 36. Högskolestudenters lärande : Ett lärstrategiskt perspektiv på studier i psykologi

    Författare :Maria Öhrstedt; Petra Lindfors; Max Scheja; Tomas Jungert; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; approaches to learning; psychology; higher education; student perspective; lärstrategier; psykologi; högre utbildning; studentperspektiv; Psychology; psykologi;

    Sammanfattning : University students’ approaches to learning influence academic achievement and qualities in learning outcomes. Approaches to learning develop in a process where student factors interact with factors of the learning context. Students’ subjective perceptions of their learning environment seem to be crucial. LÄS MER

  2. 37. En empirisk studie av mentorskap inom högre utbildning i Sverige : innebörd, effekter, utformning

    Författare :Ulla Lindgren; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mentorskapets innebörd; Samtal; Grupputveckling; Professionell utveckling;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 38. Spelet kan börja : Om vad en bildlärarutbildning på samtidskonstens grund kan erbjuda av transformativt lärande

    Författare :Eva Cronquist; Lena Fritzén; Hans T Sternudd; Margareta Wallin Wictorin; Ulla Lind; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Art teachers training education; contemporary art; reflexive creativity; reflexive turn; adult learning; högre utbildning; Bildlärarutbildning; samtidskonst; reflexiv kreativitet; reflexiv vändning; vuxenlärande lärarutbildning; högre utbildning; Pedagogics and Educational Sciences; Pedagogik och Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : To enter higher education means making new experiences and develop newunderstanding within a knowledge field. The situation could also entail, for thestudent, an entirely different self-understanding. This licentiate thesis deals withthis kind of learning process. LÄS MER

  4. 39. Epistemisk drift : Genbegreppets rörelser i några av forskningens och undervisningens texter i biologi

    Författare :Veronica Flodin; Ingrid Carlgren; Lena Tibell; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; gene; gene concept; biology; content; text book; recontextualization; higher education; gen; genbegreppet; biologi; innehåll; lärobok; rekontextualisering; högre utbildning; naturvetenskapsämnenas didaktik; Science Education;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att utveckla förståelsen för relationen mellan den kunskap som tas fram i forskning i biologi och den kunskap som det sedan undervisas om, i kurser på universitetet. Arbetet i denna uppsats är begränsat till den del av forskning och undervisning som är inriktad mot användningen av vetenskapliga begrepp i texter, och vilka innebörder användningarna leder till. LÄS MER

  5. 40. En högskola blir till : Beslutsteoretiska perspektiv på organisatoriskt varande

    Författare :Signe Jernberg; Linda Wedlin; Tina Hedmo; Åse Gornitzka; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Decision making; Garbage can model; Higher education; universities; university colleges; organization theory; archival research; historical methods; political decision making; Beslutsfattande; soptunnemodellen; högre utbildning; universitet; högskolor; organisationsteori; arkiv; historiska metoder; politiskt beslutsfattande; Business Studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : What defines a Swedish university college? This is the overarching question in this archival study of the development of the Swedish university colleges during the past 35 years. The objective of the study is to explore the binary elements in the overall unitary Swedish university system. LÄS MER