Sökning: "formative assessment"
Visar resultat 31 - 35 av 52 avhandlingar innehållade orden formative assessment.
31. Om livets kontinuitet. Undervisning och lärande om växters och djurs livscykler - en fallstudie i årskurs 5
Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute to increased understanding of teaching and learning about life cycles, when the teaching is based on living organisms and the teacher is introduced to ideas of research on pupils’ ideas and formative assessment. This aim is addressed by investigating the pupils’ learning as well as their experiences of the living organisms, inquiring into the teachers’ competence and by describing the actual teaching. LÄS MER
32. Återkoppling i analoga och digitala klassrum : Spänningsfyllda verksamheter i samhällskunskapsundervisning
Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra lärares återkoppling i samhällskunskap i analog och digital kontext med särskilt intresse för återkopplingens formativa syfte. Studien är genomförd med ett verksamhetsteoretiskt perspektiv. I delstudie ett utforskas återkoppling i det analoga klassrummet och i delstudie två återkoppling i lärplattform. LÄS MER
33. Mellan akademi och profession : Hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd lärarutbildning
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att granska hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom svensk lärarutbildning. Utgångspunkten tas i det faktum att lärares yrkeskunskaper under lång tid varit uppdelade och beskrivna som teoretiska och praktiska, till exempel uttryckta som lärares tänkande respektive lärares handlande, eller vad lärare vet och vad lärare kan utföra. LÄS MER
34. Lösa problem : om elevers förutsättningar att lösa problem och hur lärare kan stödja processen
Sammanfattning : Generellt sett domineras matematikundervisning av utantillinlärning och arbete med rutinuppgifter. Om undervisning till störst del görs på detta sätt kommer elever ha svårt att att utveckla andra viktiga förmågor i matematik såsom problemlösning, resonemang och begreppsförståelse. LÄS MER
35. Den fjärde kvadrantens dilemma : Kunskapsbedömning i en föränderlig historiekultur
Sammanfattning : The purpose of this dissertation is to explore how history teachers in Swedish upper-secondary school perceive voluntary external tests in history. The study focuses on history teachers' perceptions of 1) the design of the tests, 2) the implementation of the tests, 3) the use of the tests and 4) the impact of the tests on their assessment practice. LÄS MER