Sökning: "barn- och ungdomsvetenskap"

Visar resultat 11 - 15 av 62 avhandlingar innehållade orden barn- och ungdomsvetenskap.

  1. 11. Det dubbla ansvaret : Polisförhör med barn och unga som misstänks för att ha utövat dödligt våld

    Författare :Ulrika Winerdal; Mats Trondman; Pernilla Leviner; Marita Flisbäck; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; children; youth; homicide crime; interrogation; the Swedish police force; Mary Douglas; how institutions think; thought styles; barn- och ungdomsvetenskap; Child and Youth Studies;

    Sammanfattning : The over-arching aim of this doctoral thesis is to describe, analyze, theorize and problematize how the Swedish police interrogate children and youth suspected of committing the crime of homicide. This thesis will therefore focus on the investigative interview practices with children below the age of criminal responsibility, who cannot be prosecuted, as well as youth, who have reached the age of criminal responsibility and can thus be prosecuted, and, if found guilty, sentenced. LÄS MER

  2. 12. Talking talent : Narratives of youth sports selection

    Författare :Magnus Kilger; Mats Börjesson; Rickard Jonsson; Mikael Quennerstedt; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; talent; selection; talent in sports; narrative analysis; narrative genre; discourse; discursively shared narratives; positioning; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap; Samhällsvetenskap Humaniora;

    Sammanfattning : In sports, there seems to be an eternal interest in discovering young talents and refining them into elite adult athletes. The dilemma of selecting talent, while at the same time ensuring every child´s right to participate, needs to be addressed and have consequences in social practice. LÄS MER

  3. 13. Det högkänsliga subjektets tillblivelse : Diskursiva praktiker om identitet, förmåga och funktionsvariation

    Författare :Fanny Edenroth Cato; Mats Börjesson; Björn Sjöblom; Karin Osvaldsson Cromdal; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Highly sensitive person; neuropsychiatric diagnosis; vulnerability; disability; capability; health; discourse analysis; categorization; biosociality; biopower; citizenship; identity politics; rhetorical resources; subjectivity; positioning theory; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : This dissertation examines discursive practices about the highly sensitive person (HSP) from the perspective of knowledge production, categorization and community formation. In contemporary Sweden it has become increasingly common to talk about oneself in terms of being constituted in a particular way, e.g. LÄS MER

  4. 14. Mellan evidens och reflektion : om professionellt lärande i socialtjänstens familjebehandlande arbete

    Författare :Jennie Ryding; Emma Sorbring; Inga Wernersson; Anette Bolin; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Reflection; evidence-based practice; EBP; knowledge development; professional learning; social work; Reflektion; EBP; professionellt lärande; kunskapsutveckling; socialt arbete; Barn- och ungdomsvetenskap; Child and Youth studies; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande; Socialt arbete; Social work;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om professionellt lärande och utveckling i familjebehandlande socialt arbete. Mer specifikt fokuseras reflektion och evidensbaserad praktik (EBP). Socialt arbete är en komplex och dynamisk praktik vilket ställer krav på många olika förmågor hos de professionella. LÄS MER

  5. 15. Distans, disciplin och dogmer - om ett villkorat lyssnande i förskolan : En studie av lyssnandet i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik

    Författare :Sara Folkman; Inge Johansson; Anne-Li Lindgren; Polly Björk-Willén; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; diskurs; Reggio Emilia; Reggio Emiliainspirerad pedagogik; lyssnande; distans; reglering; dialog; meningsskapande; disciplinär styrning; pedagogisk dokumentation; pedagogisk miljö; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur olika aspekter av "lyssnande" tar sig uttryck i en Reggio Emiliainspirerad pedagogik - även kallad "lyssnandets pedagogik". Genom intervjuer med nitton pedagoger och arton barn på sex förskolor undersöks lyssnandebegreppet utifrån tre huvudsakliga frågeställningar: Hur gestaltar sig själva lyssnandeakten - det vill säga vad konstituerar enligt pedagogerna ett lyssnande förhållningssätt och hur beskriver barnen sina upplevelser av att lyssna och vara lyssnad till i en förskolekontext; hur visar sig barnens röst - vilka av barnens alla olika intressen får gensvar och vilka får det inte, samt vad är det enligt pedagogerna "möjligt att tänka" i en Reggio Emiliakontext. LÄS MER