Sökning: "barn- och ungdomsvetenskap"

Visar resultat 16 - 20 av 62 avhandlingar innehållade orden barn- och ungdomsvetenskap.

  1. 16. I den moraliska periferin : Ungdomskultur, värden och politisk subjektivitet i rurala rumsligheter

    Författare :Susanna Areschoug; Lucas Gottzén; Elias le Grand; Dennis Beach; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Rural youth; political subjectivity; moral work; folkrace; wildlife; norm critical pedagogy; barn- och ungdomsvetenskap; Child and Youth Studies;

    Sammanfattning : This dissertation is centered on the everyday spatial practices, identity work and political subjectivities of Swedish rural youth. It explores and challenges widespread notions of rural backwardness and moral inferiority by studying youth’s navigations and negotiations on a classed, gendered, spatialized and economically produced moral field. LÄS MER

  2. 17. Att navigera på en skolmarknad : en studie av valfrihetens geografi i tre skolor

    Författare :Anna Ambrose; Nihad Bunar; Katarina Gustafson; Daniel Sundberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; geography of school choice; place and space; school choice strategies; marketisation; rumours; school habitus; hot and cold knowledge.; skolvalfrihetens geografi; plats och rum; strategier för skolval; marknadisering; skol habitus; rykten; skolmarknad; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : Avhandlingen beskriver och analyserar hur skolvalfriheten som policy, det vill säga uppfattad möjlighet och hot tar sig i uttryck i vardaglig praktik. Aspekter av diskurser, praktiker analyseras i avhandlingen utifrån olika aktörers handlingshorisonter. LÄS MER

  3. 18. Att säga till och höra till : en internationell studie om barns delaktighet i familjen

    Författare :Nina Tryggvason; Emma Sorbring; Disa Bergnehr; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Families; decision making; social work with children; children; Familjer; beslutsfattande; socialt arbete med barn; barn; barns rättigheter; Socialt arbete; Social work; Barn- och ungdomsvetenskap; Child and Youth studies;

    Sammanfattning : Opportunities to participate are seen by many as a keystone of a good life and a well functioning society. Participation by children has primarily been equated with the perception that children should have a ‘voice’, while participation in the sense of interactivity, being part of and doing things and taking on responsibility for others, has been omitted. LÄS MER

  4. 19. Med barnens röst : Ettåringar "berättar" om sin förskola

    Författare :Ingrid Engdahl; Jane Brodin; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; ettåringar; förskola; barns perspektiv; lek; subjektskapande; kamratskap; Children; Barn;

    Sammanfattning : In the children’s voiceOne-year-olds “tell” about their preschoolThe overall aim of this study is to advance the child’s perspective. This is done by a study of one-year-olds in a toddler unit in a Swedish municipal preschool, located in a multicultural suburb in the city of Stockholm. LÄS MER

  5. 20. Pupils in remedial classes

    Författare :Anna-Lena Ljusberg; Jane Brodin; Peg Lindstrand; Pirjo Lahdenperä; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :Remedial class; attention and or concentration deficits; pupil perspective; pupil’s perspective; classroom climate; socio-cultural perspective; self-concept; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Child and Youth Science; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to increase understanding of being a pupil in a remedial class. The thesis is based on interviews, questionnaires, and observations and includes parents, teachers, and pupils in ten remedial classes. Fifty-five percent of the studied pupils had no specific diagnosis. LÄS MER