Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 30 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Unpacking Digital Game-Based Learning : The complexities of developing and using educational games

    Författare :Björn Berg Marklund; Per Backlund; Henrik Engström; Anna-Sofia Alklind Taylor; Kristine Jørgensen; Högskolan i Skövde; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Educational games; Digital Game-Based Learning; case study; games in education; Humaniora-samhällsvetenskap; Humanities and Social sciences; Technology; Teknik; Interaction Lab ILAB ; Interaction Lab ILAB ;

    Sammanfattning : Digital game-based learning has traditionally been examined from an ‘artefact-centric’ perspective that focuses on understanding how game design and principles of learning are, or can be, intertwined. These types of examinations have resulted in many descriptions of games’ educational potential, which has subsequently led to many types of arguments for why games should be used more extensively in formal education. LÄS MER

  2. 2. Goda råd är inte dyra! : Om personlig energirådgivning i ett alltmer digitaliserat samhälle

    Författare :Are Kjeang; Venkatesh Govindarajan; Jenny Palm; Magnus Ståhl; Leif Gustavsson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; energy efficiency; households; public energy advising; communication; policy measures; energirådgivning; energieffektivisering; hushåll; energy advise; energy efficiency; household; Miljö- och energisystem; Environmental and Energy Systems;

    Sammanfattning : ”Nu är goda råd dyra”, heter det sedan gammalt i en svensk krissituation. I denna licentiatavhandling, vars rubrik kopplar till talesättet, behandlas svensk energirådgivnings utveckling och framtid. LÄS MER

  3. 3. Det bästa av två världar : Förskollärares arbete med digitala och analoga resurser i förskolans STEM-undervisning

    Författare :Anna Otterborn; Bodil Sundberg; Konrad Schönborn; Andreas Redfors; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Digitalization; Preschool teachers; Multidimensional STEM teaching; Analog and digital resources; Science; Technology; Programming; Digital tablets; Digitalisering; Förskollärare; Multidimensionell STEM-undervisning; Analoga och digitala resurser; Naturvetenskap; Teknik; Programmering; Datorplattor;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen undersöker hur erfarna förskollärare integrerar digitala och analoga verktyg i sin undervisning. Avhandlingen fokuserar på så kallad STEM-undervisning där ämnesområdena naturvetenskap (science), teknik (technology), ingenjörsvetenskap (engineering) och matematik (mathematics) integreras. LÄS MER

  4. 4. Människoliknande teknik och det möjligt mänskliga : En etnologisk studie av relationer mellan människor och teknik

    Författare :Johan Hallqvist; Bo Nilsson; Katarzyna Wolanik Boström; Jenny Gunnarsson Payne; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; humanisation; human-likeness; digital health technology; avatar; robot; science fiction; embodiment; patient; health care; professionalism; medical humanities; gender; Real Humans; förmänskligande; människolikhet; digital hälsoteknik; avatar; robot; science fiction; förkroppsligande; patient; hälso- och sjukvård; professionalism; medicinsk humaniora; genus; Äkta människor; Ethnology; etnologi; genusvetenskap; gender studies;

    Sammanfattning : Denna avhandling knyter an till den klassiska kulturvetenskapliga frågan om hur vi förstår vad det innebär att vara människa. Specifikt undersöks hur människor i samtiden aktivt utforskar och förhåller sig till den ökande kontaktytan i vardagsliv och arbetsliv mellan människor och människoliknande teknik, dvs. LÄS MER

  5. 5. Situerad design för alla : till improvisationens lov

    Författare :Per-Olof Hedvall; Bodil Jönsson; Certec - Rehabiliteringsteknik och Design; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Språk-kommunikation-digitala bilder; Etik - juridik - ekonomi - tillgänglighet; Vardagsteknik; Fallstudier och användartester; Språk-kommunikation-digitala bilder; Etik - juridik - ekonomi - tillgänglighet; Vardagsteknik; Fallstudier och användartester;

    Sammanfattning : Visionen Design för Alla kan berikas genom att inriktningen på genomtänkta statiska lösningar kompletteras med ett design-för-alla-tänkande också för det dynamiska och situationsbundna. Själva görandet i stunden öppnar för nya möjligheter genom att handlingspotentialen och därmed även tillgängligheten bestäms i själva aktiviteten. LÄS MER