Sökning: "uppdrag it i skolan"

Visar resultat 11 - 13 av 13 avhandlingar innehållade orden uppdrag it i skolan.

  1. 11. Vinnande bilder! : Teckningstävlingar för barn 1938-2000

    Författare :Elin Låby; Bengt Sandin; Anette Göthlund; Joakim Landahl; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Visual culture; History; History of Childhood; child art competitions; children´s pictures; art education; childhood; homeland; nation; Sweden; Gender relations; children´s places; Visuell kultur; historia; barndomshistoria; teckningstävlingar för barn; Bildpedagogik; barnbilder; barndom; hembygdskunskap; Sverigebilder; könsroller; barns relationer; barns platser;

    Sammanfattning : Denna avhandling granskar barnteckningstävlingar som ett historiskt och föränderligt fenomen. Barn har engagerats i tävlingar i såväl skolan som hemmen och på initiativ av en rad skilda aktörer. LÄS MER

  2. 12. Att lära av det förflutna : Yngre elevers förståelse för och motivering till skolämnet historia

    Författare :Karin Sandberg; Laila Niklasson; Niclas Månsson; Staffan Stranne; Henrik Åström Elmersjö; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Yngre elever; didaktik; skolämnet historia; historiekultur; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : To learn from the past- younger pupils´ understanding of and motivation for history as a school subjectWhen pupils take part in schools´ history teaching they encounter a school historical culture, which is a part of society’s historical culture. Historical culture is here defined as the specific and particular way in which a society relates to its past. LÄS MER

  3. 13. Dokumenterat utanförskap : Om skolbarn som inte når målen

    Författare :Gunilla Ingestad; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; motivation; Sociology; medikalisering; relationellt perspektiv; interaktionism; utanförskap; motivation; skolsvårigheter; särskilt stöd; Sociologi;

    Sammanfattning : This thesis examines school activity in a medium-sized Swedish municipality 1996?2005 focusing on the parts of the activity that deal with support measures for pupils with school difficulties. The purpose of the study is to examine the assessment of pupils? school difficulties in a longer perspective, considering pupils? subjective experiences and consequences of the school's organisation and working methods. LÄS MER