Sökning: "hembygdskunskap"

Hittade 3 avhandlingar innehållade ordet hembygdskunskap.

  1. 1. Hembygd i samtid och framtid 1890-1930 : en museologisk studie av att bevara och förnya

    Författare :Maria Björkroth; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; community museum; museum; preservation of local environment; natural and cultural heritage; construction; modernity; youth movement; Norway; local history; didactic; Finland; Heimat; Germany; union between Sweden and Norway; hembygd; hembygdsvård; hembygdsforskning; hembygdskunskap; Dalarna;

    Sammanfattning : This dissertation deals with renewal on the foundation of the past, as this idea was elaborated in the establishment of community museums and care of the environmental landscape from the late 19th century to the 1930s. During that period the movement of taking care of nature, culture, and mankind increased and dispersed into national, regional and local organisations. LÄS MER

  2. 2. Vinnande bilder! : Teckningstävlingar för barn 1938-2000

    Författare :Elin Låby; Bengt Sandin; Anette Göthlund; Joakim Landahl; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Visual culture; History; History of Childhood; child art competitions; children´s pictures; art education; childhood; homeland; nation; Sweden; Gender relations; children´s places; Visuell kultur; historia; barndomshistoria; teckningstävlingar för barn; Bildpedagogik; barnbilder; barndom; hembygdskunskap; Sverigebilder; könsroller; barns relationer; barns platser;

    Sammanfattning : Denna avhandling granskar barnteckningstävlingar som ett historiskt och föränderligt fenomen. Barn har engagerats i tävlingar i såväl skolan som hemmen och på initiativ av en rad skilda aktörer. LÄS MER

  3. 3. Bilden och texten : En studie av ljusets och seendets pedagogik

    Författare :Olof Gustaf Jonsson; Ulf P. Lundgren; Ulla Riis; Staffan Selander; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; visual based education åskådningsundervisning ; visual argumentation; normative texts; curricula; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The thesis deals with a reading tradition that can be traced to medieval times, a tradition in which images and text, intertwined, convey the message to the reader. The strength of the coupling between image and text has varied over time. Initially closely interconnected, the connections between image and text were later separated. LÄS MER