Sökning: "art education"

Visar resultat 1 - 5 av 146 avhandlingar innehållade orden art education.

  1. 1. Learning in visual art practice

    Författare :Ann-Mari Edström; Lunds universitet.; Lund University.; [2008]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; self-directed learning; studio art; phenomenography; higher education; contextual analysis; visual art practice; Autonomy; artistic development;

    Sammanfattning : Popular Abstract in Swedish Ämnet för denna sammanläggningsavhandling är lärande i en svensk konsthögskolekontext. Det finns sparsamt med forskning som avser högre utbildning i fri konst, och vi vet inte mycket om studenternas lärandeprocesser. LÄS MER

  2. 2. En bildpedagogisk studie : : lärare undervisar och elever gör bilder

    Detta är en avhandling från Inst. för pedagogik, Lärarhögskolan, Malmö

    Författare :Hans Wetterholm; Lunds universitet.; Lund University.; Malmö University.; Malmö University.; [2001]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy and didactics; pupil artwork; primary school; picture communication; pictorial language; Action research; art education; Pedagogik; didaktik; Psychology; Psykologi; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik; SOCIAL SCIENCES Social sciences Pedgogical work; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogiskt arbete; HUMANITIES and RELIGION Aesthetic subjects Art; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Estetiska ämnen Konstvetenskap; Humanities Social Sciences; Primary School; Pedagogisk metodik; Education; Teaching; Bildundervisning; Konst; Sweden; Art; Grundskolan;

    Sammanfattning : Bildundervisningen i grundskolan har dokumenterade brister. Lärare har i nationella utvärderingar redovisat sin osäkerhet och bristande kunskaper i ämnet. Osäkerheten beror på lärarnas egna ämnesbrister men också på uppfattningen att bildämnet behöver utvecklas såväl pedagogiskt som didaktiskt. LÄS MER

  3. 3. Officeren som arkitekt och konstnär i det svenska 1800-talet

    Detta är en avhandling från Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis

    Författare :Bo Lundström; Uppsala universitet.; [1999]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Art history; Military history; architectural history; education; amateurism; military painters; topographical pictures; reporting; contemporary descriptions; portrait painting; Konstvetenskap; HUMANITIES and RELIGION Aesthetic subjects Art; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Estetiska ämnen Konstvetenskap; History Of Art; konstvetenskap;

    Sammanfattning : In the study of 19th century, Swedish art history, military artists are repeatedly discovered, often as sketch-artists or painters, but also in their capacity as directors of the Board of Public Building or architects. Within picture art, these so-called "military painters" areconsidered to be typical representatives of the widespread amateurism of the century. LÄS MER

  4. 4. Från kungligt galleri till nationellt museum. Aktörer, praktik och argument i svensk konstmuseal diskurs ca 1814-1845. From royal art gallery to national museum: Actors, practices and arguments within swedish art museum discourse ca 1814-1845

    Detta är en avhandling från Hedemora : Gidlunds förlag

    Författare :Per Widén; Göteborgs universitet.; Gothenburg University.; [2009]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Nationalmuseum; Kongl. Museum; art museums; 19 century; Sweden; Gustaf Anckarsvärd; Axel Nyström; Fredrik Boije; formation; manifestation; National Portrait Gallery; Uppsala university art museum; Stockholm art association;

    Sammanfattning : When the Nationalmuseum opened its gates in 1866 to the public, it was the end of a process which had lasted more than fifty years. The building itself had taken more than twenty years of arguments and struggle to erect, and the debate on whether the nation needed a national museum of art had started already in the 1810s. LÄS MER

  5. 5. Den digitala konstens aktörer. En studie av datorintegrering i svensk konstundervisning Actors in digital arts: A study of the integration of computers in Swedish art education

    Detta är en avhandling från Göteborg : Göteborg University

    Författare :Lars Vipsjö; Göteborgs universitet.; Gothenburg University.; [2005]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study the establishment and development of two Swedish art education programmes that focus on digital technology. The first The computer as Artistic Tool, was started in 1989 at the University of Skövde, and the second, Fine Arts and New Media, was started in 1995 at the Valand School of fine Arts at Göteborg University. LÄS MER