Sökning: "mindre klasser"

Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden mindre klasser.

  1. 1. Deltagande och inflytande gällande redovisningsregler för mindre företag

    Författare :Fredrika Askenmalm; Kristina Artsberg; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på vilka som deltagit och vilka som haft inflytande då nya redovisningsregler för mindre företag skapas.Det pågår en revidering av de svenska redovisningsreglerna. Bokföringsnämnden (BFN) har av regeringen fått i uppdrag att utveckla ett nytt regelverk. LÄS MER

  2. 2. Reading for Life : Three Studies of Swedish Students’ Literacy Development

    Författare :Ulla Damber; Stefan Samuelsson; Mats Myrberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Literacy; fiction; second language learning; the deficit discourse; scaffolding; Läsning; skönlitteratur; andraspråksinlärning; bristdiskurs; stöttning; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore school classes with a higher level of achievement in reading than could be expected, with regard to socio-economic background factors and language background. What do those classes practice? Which attitudes towards reading and schooling do those children and their teachers display? The teacher and the classroom environment are in particular focus. LÄS MER

  3. 3. Elever syns på nätet : Multimodala texter och autentiska mottagare

    Författare :Dan Åkerlund; Anna Slotte-Lüttge; Ria Heilä-Ylikallio; Ola Erstad; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; skolan; lärande; kommunikation; autentiska mottagare; en dator per elev; klassbloggar; Skype; berättande; foto; demokrati; deliberativ; läroplan; multimodalitet; abduktiv ansats; DBR; fiktionsnivå; bildens presens; ; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i att alla elever med all sannolikhet kommer att ha en dator av något slag som sitt främsta redskap i skolan inom bara några få år. Det övergripande syftet är att bidra till fördjupade kunskaper kring vad utvecklingen av datorstödd multimodal textproduktion och kommunikation på och över nätet kan innebära i en skolkontext. LÄS MER

  4. 4. Reading skills among students of Iimmigrant origin in Stockholm

    Författare :Ulf Fredriksson; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; students of immigrant origin; reading; bilingual reader; immigration; language; culture; mother tongue instruction; reading in the mother tongue; tests; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : I Stockholm utgör elever med invandrarbakgrund ungefär en fjärdedel av alla elever. Läsning är en central färdighet av betydelse för elevers möjligheter att lyckas i skolan. LÄS MER

  5. 5. Accurate Force Fields for Spectroscopic Studies of Protein–Ligand Interactions and Self-Assembly Structures

    Författare :Yogesh Todarwal; Patrick Norman; Daniel Escudero; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Molecular Dynamics Simulations; Force Field Parametrization; Density Functional Theory; Host-Guest Chemistry; Self-Assembly Systems; Neurodegenerative Diseases; Supramolecular Chemistry; Fluorescent Ligands; Oligothiophenes; Cyclonaphthodithiophene Diimides; Sulfonimidamide Organogelators; Helicenes.; Theoretical Chemistry and Biology; Teoretisk kemi och biologi;

    Sammanfattning : The computational prediction of complex molecular behaviors is an essen- tial component of modern chemistry, as it provides a faster and more cost- effective way to explore molecular interactions that may be difficult or even impossible to study experimentally. Molecular dynamics (MD) simulations of- ten serve as a valuable tool for such predictions; however, their accuracy is inherently dependent on the force field (FF) parameters employed. LÄS MER