Sökning: "barn och kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 66 avhandlingar innehållade orden barn och kommunikation.

  1. 1. Seriegubbar och terrorkrig : Barn och dagstidningar i ett förändrat medielandskap

    Författare :Ebba Sundin; Lennart Weibull; Ingegerd Rydin; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Helsingborgs Dagblad; Jönköpings-Posten; barnsidor; socialisation; läsvanor;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Barn och konflikter : En studie av hur konflikter gestaltar sig i svenska och polska barns medvetande

    Författare :Andrzej Szklarski; Linköpings universitet Institutionen för Pedagogik och Psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Barn; Konflikter; Sverige; Polen;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie är att utforska och beskriva hur barn erfar och upplever konflikter. Min avsikt är att därigenom nå en ökad förståelse för detta viktiga inslag i barns liv. (Diskussion kring begreppen erfarenhet och upplevelse finner läsaren i kapitel 4.2. LÄS MER

  3. 3. ”DU OCH JAG, FRÖKEN!” : pedagogiska möten mellan barn och vuxna på fyra daghem

    Författare :Ann-Sofie Bergeling; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Day Care Center; Interaction Caregiver-Child; Activities; Roles and Relations; Pedagogik; metodik; förskolan; daghem; förskollärare; yrkesroll lärare; barn; språkligt samspel; kommunikation;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe the day care center as an educational envirorunent, focusing the interaction between caregiver and child. The theoretical frame of reference is Bronfenbrenner's ecological mode! of human development. LÄS MER

  4. 4. Targeting Children Online : Young internet users and producers in the commercial media environment

    Författare :Carolina Martinez; Medie- och kommunikationsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; internetreklam; internet; reklamspel; barn; reklamproducenter; marknadsförare; mobilspel; virtuella världar; online advertising; internet; mobile games; children; advertising professionals; marketers; virtual worlds; tactics;

    Sammanfattning : Children’s daily internet usage takes place to a large extent in a commercial environment, where advertising and the sale of virtual goods are ever-present parts of the online experience. The overall goal of this thesis is to contribute to a critical understanding of children’s commercial online environment as spaces for children’s everyday life activities and participation, and as spaces for commercial interests that seek to target children and monetize their internet usage. LÄS MER

  5. 5. Visuell kultur i barns vardagsliv : Bilder, medier och praktiker

    Författare :Anna Sparrman; Karin Aronsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; visual culture; media ethnography; chidlren; discursive practice; agency; subject positioning; identity; popular culture; förskolebarn; barnforskning; barnkultur; barn och massmedia; barn och bild; visuell kommunikation; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : This study concerns visual culture in 64 children-s (6- to 8-year-olds) everyday practices at a Swedish after-school center. It draws on an interdisciplinary theoretical framework, ranging from visual culture to discourse analysis, exposing the complexity of visuality in children-s social interactions, when talking about TV-programs, mimicing Spice Girls videos, drawing caricatures or looking at picture books. LÄS MER