Sökning: "akademiska studier"

Visar resultat 1 - 5 av 62 avhandlingar innehållade orden akademiska studier.

  1. 1. Frihetstida policyskapande : Uppfostringskommissionen och de akademiska konstitutionerna 1738–1766

    Författare :Fredrik Bertilsson; Erland Sellberg; Leif Runefelt; Thomas Kaiserfeld; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; uppfostringskommissionen; frihetstiden; samhällsordning; universitetspolitik; policy; policyskapande; policyproduktion; universitetspolicy; granskning; styrning; reglering; Historical Studies; Historiska studier; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : Regulating education is a vital part of government. This thesis is inspired by recent changes on the political landscape of higher education. It is guided by an interest in how political objectives and concepts of ideal social relationships are transformed and expressed through government university policies and their consequences. LÄS MER

  2. 2. Vetenskapens självstyre - styrning, organisation och genomförande av universitetsforskning

    Författare :Ulrika Bjare; Nina Wormbs; Mats Benner; Eugenia Perez Vico; Charlotte Silander; KTH; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; autonomy of science; university governance; professional self-governance; social contract for science; collegiality; line-management; research implementation; History of Science; Technology and Environment; Historiska studier av teknik; vetenskap och miljö;

    Sammanfattning : The thesis deals with a tension in university governance concerning research policy actors’ mandate to decide on the academic organization and direction of research, vis-à-vis researchers’ perceptions of governance in research. This tension is addressed through an analysis of the ideas and attitudes towards universities as institutions, and research as a practice, expressed at the policy level in connection with major reforms. LÄS MER

  3. 3. Den synliggjorda vokabulären och praktiken. Gymnasieelevers akademiska skrivande på svenska

    Författare :Elisabeth Ohlsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; CLIL Upper Secondary Education text linguistic variables quantitative and corpus linguistic methods academic writing dialogic teaching metatalk lexical profiles L1;

    Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att bidra med nya kunskaper om hur akademiskt skrivande kan synliggöras och därmed användas didaktiskt genom dialogisk, metaspråklig undervisning. Avhandlingen syftar också till att bidra med nya kunskaper om vad ett annat undervisningsspråk än svenska kan ha för betydelse för gymnasieelevers skrivande på svenska. LÄS MER

  4. 4. Två musikpedagogiska fält : en studie om kommunal musikskola och musiklärarutbildning

    Författare :Sture Brändström; Christer Wiklund; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; music education; music pedagogy; music instruction; ethnomu-sicology; music sociology; music teacher education; Musikpedagogik;

    Sammanfattning : The thesis consists of two parts. One is directed towards municipal music schools, and one deals with music teacher education at university level. The purpose was to investigate the recruitment to these two educations, and to describe and explain how different student groups perceived and used their education. LÄS MER

  5. 5. Science mapping and research evaluation : a novel methodology for creating normalized citation indicators and estimating their stability

    Författare :Cristian Colliander; Rickard Danell; Olle Persson; Jesper Schneider; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; document-document similarity; science mapping; citation analysis; citation normalization; stability analysis; citation impact; research evaluation; library and information science; biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to contribute to the methodology at the intersection of relational and evaluative bibliometrics. Experimental investigations are presented that address the question of how we can most successfully produce estimates of the subject similarity between documents. LÄS MER