Sökning: "Skriva texter"

Visar resultat 1 - 5 av 22 avhandlingar innehållade orden Skriva texter.

  1. 1. Pojkar kan visst skriva! : skrivkompetenser på nationellt prov i svenska i årskurs tre i Sverige

    Författare :Katharina Andersson; Ria Heilä-Ylikallio; Åsa Morberg; Jon Smidt; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; boys; text; writing; retell; narrative and descriptive texts; genre; National Test; pojkar; text; skriva; återberätta; narrativa och deskriptiva texter; skrivkompetens; genre; nationellt prov;

    Sammanfattning : 10-year old boys are writing texts in a National Test in the spring of 2009. The aim of this study is to increase knowledge in and understanding of boys’ writing skills through description, analysis and interpretation of the texts produced by the boys in the National Test in Swedish for junior level year three, taken in Sweden in 2009. LÄS MER

  2. 2. Skriva fel och läsa rätt? : Eddiska dikter i Uppsalaeddan ur ett avsändar- och mottagarperspektiv

    Författare :Maja Bäckvall; Henrik Williams; Heimir Pálsson; Paula Henrikson; Svanhildur Óskarsdóttir; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Codex Upsaliensis DG 11 4to; Uppsala Edda; Snorri Sturluson; eddic poetry; descriptive reception philology; scribal error; Old Norse; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : This dissertation focuses on the eddic poetry in the Codex Upsaliensis DG 11 4to, the Uppsala Edda. The manuscript has long been considered too far removed from the assumed original of the text to be of much use to editors, with the result that it was largely neglected by philologists during the last century. LÄS MER

  3. 3. Le Corbusier och Ville radieuse : Att skriva den moderna staden

    Författare :Johan Linton; Chalmers tekniska högskola; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; HUMANIORA; HUMANITIES; stadsbyggnadshistoria; Stadsbyggande; Le Corbusier; arkitekturteori;

    Sammanfattning : Denna doktorsavhandling behandlar Ville radieuse – den stadsbyggnadsteori som den fransk-schweiziske arkitekten Le Corbusier (1887-1965) utvecklade under 1930-talet och presenterade i boken La ville radieuse som publicerades 1935. Det var den mest omfattande bok Le Corbusier någonsin publicerade och den där han mest utförligt redogjorde för sin syn på den moderna staden. LÄS MER

  4. 4. Tvärsöver otysta tider: Att skriva genom Västerbottens och New Englands historier och språk tillsammans med texter av Susan Howe / Across Unquiet Times: Writing Through the Histories and Languages of Västerbotten and New England in the Company of Works by Susan Howe

    Författare :Imri Sandström; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; reading; poetry; Susan Howe; history; Västerbotten; New England; translation; performance; performance writing; puns; diffraction; colonialism; settler-colonialism; sound; listening; unsettling; unquiet;

    Sammanfattning : Tvärsöver otysta tider / Across Unquiet Times is a dissertation within the field of literary composition. It is an investigation of the histories and languages of Västerbotten, in the north of Sweden, and New England, in the northeastern United States, with and through the writing of the poet and literary scholar Susan Howe. LÄS MER

  5. 5. Varför har dom ingen tvättmaskin? : Critical literacy hos elever årskurs 2 och 3

    Författare :Birgitta Jansson; Anna Ehrlin; Anna Lyngfelt; Tarja Alatalo; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; critical literacy; democratic citizens; teaching; concept of texts; critical literacy; demokratiuppdraget; textaktiviteter; tidiga skolår; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Vilka möjligheter finns för unga elever i skolår 2 och 3 att utveckla ett critical literacy-perspektiv utifrån den undervisning de deltar i och de texter de möter? Texter är inte bara skriven text utan text kan vara en bild, en film, ett inlägg på Instagram eller ett musikstycke som ska tolkas. Förståelsen av begreppet läskunnighet behöver därför vidgas eftersom eleven, förutom att läsa och skriva skriven text, också måste kunna tolka, reflektera över, kritiskt granska och skapa mening ur olika typer av källor. LÄS MER