Avancerad sökning

Hittade 5 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förändringsarbete inom förvaltningen : en praxis-pedagogisk ansats

    Författare :Kjell Berg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Uttryck på schemat och intryck i klassrummet : En studie av lektioner i skolor utan timplan

    Författare :Fredrik Alm; Kjell Granström; Ingrid Westlund; Gunnar Berg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Schedule; lesson designations; no set timetable; school subjects; Schema; schemabeteckningar; utan timplan; skolämnen; didaktik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandling är att studera användning och förekomst av lektionsbeteckningar på scheman i skolor utan en nationellt fastställd timplan, samt belysa hur elever upplever de lokala val som görs vad gäller vissa av dessa lektionsbeteckningar. Den teoretiska referensramen har sin grund i didaktikens selektionsfråga och kommunikationsfråga, och Bernsteins båda begrepp klassifikation och inramning. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers inflytande i centrala undervisningsfrågor

    Författare :Ragnhild Swahn; Kjell Granström; Gunnar Berg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; upper secondary education; vocational education; student influence; student participation; democratic schooling; experience-based education; experience-based learning; elevinflytande; elevansvar; demokratisk skolning; gymnasieskola; yrkesinriktat program; omvårdnadsprogram; erfarenhetsbaserad undervisning; erfarenhetsbaserat lärande; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Ett övergripande mål för gymnasieskolan har länge varit att fostra eleverna till medborgare i ett demokratiskt samhälle. Därför gäller numera att elevernas ansvar för att planera och genomföra sina studier samt deras inflytande på såväl innehåll som arbetssätt skall vara viktiga principer i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Innan forskningen blev radikal : en historiografisk studie av arbetarhistoria och kvinnohistoria

    Författare :Daniel Nyström; Kjell Jonsson; Svante Norrhem; Ulla Manns; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Labour History; Women s History; historiographical narratives; historiography; historical theory; Gunnar Qvist; Karin Westman Berg; Eva Åsbrink; Greta Wieselgren; Gustaf Utterström; Bo Gustafsson; Edvard Bull; Arbetarhistoria; kvinnohistoria; historiografiska berättelser; historiografi; historisk teori; Gunnar Qvist; Karin Westman Berg; Eva Åsbrink; Greta Wieselgren; Gustaf Utterström; Bo Gustafsson; Edvard Bull; idé- och lärdomshistoria; History Of Sciences and Ideas; History; historia; genusvetenskap; gender studies;

    Sammanfattning : This dissertation studies the emergence of Labour History and Women’s History as academic fields of research in Sweden after World War II. The aim is to study the ways in which Labour History and Women’s History were presented in early writings: in research publications, book reviews, and scholarly debates. LÄS MER

  5. 5. A Co-Simulation Tool Applied to Hydraulic Percussion Units

    Författare :Håkan Andersson; Daniel Leidermark; Kjell Simonsson; Joakim Holmberg; Pär Jonsén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY;

    Sammanfattning : In this dissertation, a co-simulation tool is presented that is meant to comprise a more comprehensive environment for modelling and simulation of hydraulic percussion units, which are used in hydraulic hammers and rock drills. These units generates the large impact forces, which are needed to demolish concrete structures in the construction industry or to fragment rock when drilling blast holes in mine drifting. LÄS MER