Sökning: "Foucault relation"

Visar resultat 1 - 5 av 56 avhandlingar innehållade orden Foucault relation.

  1. 1. Klassrummets moraliska ordning : iscensättningen av lärare och elever som subjekt för ansvarsdiskursen i klassrummet

    Författare :Lars Göran Permer; Karin Permer; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Pedagogy and didactics; freedom; Foucault; governmentality; classroom; discourse; subjectivation; subject; Responsibility; power relation; didaktik; Inlärning;

    Sammanfattning : The perspective of this dissertation is grounded in the ideas and concepts of Michel Foucault. In analy-sing our empirical material we used his notions of discourse and discoursive practice, power, govern-mentality and subjectification. We were also inspired by Thomas Popkewitz, Jennifer Gore and Nicolas Rose. LÄS MER

  2. 2. Självskapelseetik bortom Foucault: En rättviseteori för ett mångkulturellt, liberalt och demokratiskt samhälle

    Författare :Johan Hyrén; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Självskapelseetik; subjektivation; Foucault; Nietzsche; parrhesia; rättviseteori; grupprättigheter; utbildning; mångkulturalism; etik; Laclau; Mouffe;

    Sammanfattning : I Självskapelseetik bortom Foucault utvecklas en rättviseteori för ett mångkulturellt, liberalt och demokratiskt samhälle. Utgångspunkt tas i Foucaults arbeten om etik och då framförallt i begreppet subjektivation. LÄS MER

  3. 3. Ordkonst och levnadskonst : Det skrivande subjektet i John Ashberys, Yves Bonnefoys och Inger Christensens diktning

    Författare :Erik Erlanson; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; 20th Century Poetry; Aesthetics; Agamben; Arts of Existence; Avant-garde; Ashbery; Bonnefoy; Christensen; Experience; Foucault; Subjection; Subjectivation; Comparative literature; Litteraturvetenskap; 20th Century Poetry; Aesthetics; Agamben; Arts of Existence; Avant-garde; Ashbery; Bonnefoy; Christensen; Experience; Foucault; Subjection; Subjectivation;

    Sammanfattning : The chief aim of this thesis is to investigate the use of language called poetry during the second half of the 20th century and how the writing subject is implicated in it. Building on the theoretical perspectives enabled by Michel Foucault’s late work on the technologies of the self, I analyze the practices of writing in John Ashbery’s, Inger Christensen’s and Yves Bonnefoy’s poetry. LÄS MER

  4. 4. Den avvikande anställda : En studie av den disciplinära processens misslyckande

    Författare :Kristina S. Beime; Hans Hasselbladh; Magnus Frostenson; Tommy Jensen; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; deviance; employment; labor contract; wage labor; discipline; normalization; ostracism; Foucault;

    Sammanfattning : This thesis is devoted to the darker side of organizational control. How individuals, viewed by their superiors as dysfunctional or deviant, are dealt with once the everyday disciplinary standard operating procedures and social mechanisms are consider to fall short. LÄS MER

  5. 5. Med blicken på barnet : Om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik

    Författare :Linda Palla; Anna-Lena Tvingstedt; Inger Assarsson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children; Child; differences; documentation; governing; governmentality; identities; identity; preschool; poststructuralism; power; special education; subject; subjectification; subjectivation; Foucault; child; differences; documentation; governing; identities; power; preschool; special education; subject; subjectivation; post structuralism;

    Sammanfattning : Med blicken på barnet syftar till att synliggöra hur barn skapas som subjekt när deras beteenden förbryllar, oroar eller utmanar personal i förskolan och hur utrymme för, eller begränsningar av, barnens möjligheter till att vara, kunna eller göra olika därmed framträder. Vidare belyser studien hur hanterings- och styrningsförslag av barnen och deras beteenden formuleras i specialpedagogiska sammanhang inom förskolan som diskursiv praktik. LÄS MER