Sökning: "Design undervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 65 avhandlingar innehållade orden Design undervisning.

  1. 16. Lärdomar av folkmord : Undervisning och lärande som historisk tolkning och orientering

    Författare :Steven Dahl; Ylva Wibaeus; May-Brith Ohman Nielsen; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History teaching; teaching and learning; historical consciousness; narration; narrative competence; space of experience; horizon of expectation; use of history; lessons of history; lessons of genocide; educational design study; de estetiska; humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik; Arts; Humanities and Social Science Education;

    Sammanfattning : The overarching purpose of this dissertation is to explore possible ways of designing history teaching about genocides to enable learning that develops both knowledge of the history of genocides and the students’ ability to use history for orientation in everyday life. Previous research shows that there is disagreement about what characterises a desirable learning outcome from studying genocides. LÄS MER

  2. 17. Beskriv med ord : fysiklärare utvecklar språkinriktad undervisning på gymnasiet

    Författare :Maria Kouns; Malmö högskola; []
    Nyckelord :språkdidaktik; fysikundervisning; designstudie; språkinriktad ämnesundervisning;

    Sammanfattning : This doctoral thesis investigatef and describes the design process of two physics teachers and myself in developing and trying out language based learning activities in a first year physics course in two classes in ml urban high school in Sweden. The design process, which goes on for almost three semesters, and these activities are seen as an intervention into the two physics teachers' teaching practice with the aim of contributing to learning and improved practice for them, and in turn, to improved learning of physics for their students. LÄS MER

  3. 18. Kollaborativ professionell utveckling för innehållsinkluderande undervisning : praktikutvecklande klassrumsforskning

    Författare :Balli Lelinge; Mona Holmqvist; Jonas Alwall; Anette Olin; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Collaborative professional development; Content-inclusion; Practice-based research; Communities of practice; Variation theory; Lesson and Learning studies;

    Sammanfattning : In the present thesis, four studies are included within the scientific discipline of pedagogy and collaborative professional development research field—the thesis is based on a practice-based research approach. This thesis addresses identified problems in previous research and large-scale studies such as the OECD study Teaching and Learning International Survey (TALIS) and school leaders’ and teachers’ attitudes. LÄS MER

  4. 19. En del i helheten : En studie av kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan

    Författare :Agnes Strandberg; Lena Manderstedt; Stefan Lundström; Per Holmberg; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; contextualized grammar teaching; metalinguistic understanding; upper secondary school; L1; pedagogical content knowledge; educational design-based research; kontextualiserad grammatikundervisning; metalingvistisk förståelse; gymnasieskolan; L1; svenskundervisning; ämnesdidaktik; undervisningsinriktad designforskning; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om grammatikunder­visning i svenskämnet genom en design där forskare och lärare tillsammans skapar, iscensätter och utvärderar kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasie­skolans svenskundervis­ning, samt att belysa på vilka sätt en sådan undervisning kan användas och förstås. Shulmans (1986; 1987) teoretisering av lärares ämnesdidaktiska kunskapsbas (PCK), samt hans begreppsapparat om undervisning, används som teoretiskt ramverk i avhandlingens ramberättelse. LÄS MER

  5. 20. Variationsteorin i praktiken : Vad en lärandeteori kan bidra med till lärares undervisning

    Författare :Henrik Hansson; Ulla Runesson Kempe; Pernilla Mårtensson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Variation theory; theory and practice; teaching and learning; Subject Didactic Groups;

    Sammanfattning : This thesis consists of two studies, described in two papers, and a re-analysis of data from these studies. The aim is to broaden the knowledge about what contributions a learning theory, variation theory (Marton, 2015), can give to teachers’ teaching practice. The studies have an action research approach (Elliot, 1991). LÄS MER