Sökning: "svenskundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade ordet svenskundervisning.

  1. 1. Inkludering i svårigheter : Tre timplanebefriade skolors svenskundervisning

    Författare :Inger Tinglev; Gun Malmgren; Elisabet Öhrn; Karl-Georg Ahlström; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik; specialundervisning; schema; delaktighet; flerstämmighet; klassifikation; språklighet; svenskundervisning; pedagogiskt arbete; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this study was to describe and analyse the work of three schools, all exempted from the national timetable, to see how they worked to help pupils in difficulty reach the goals in Swedish. The method used can be described as a qualitative case study inspired by ethnografic field work. LÄS MER

  2. 2. Det kritiska uppdraget : Diskurser och praktiker i gymnasieskolans svenskundervisning

    Författare :Ulrika Nemeth; Linda Kahlin; Zoe Nikolaidou; Catharina Nyström Höög; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; literacy education; upper secondary education; critical literacy; critical transitivity; code theory; discourse analysis; teachers; focus groups; modality; transitivity; svenskundervisning; gymnasiet; svensklärare; fokusgrupper; critical literacy; kritisk transitivitet; diskursanalys; kodteori; transitivitet; modalitet; Utbildningsvetenskapliga studier; Studies in the Educational Sciences;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate constructions and discourses of criticality, and how these are related to teachers’ conceived subject of Swedish concerning the development of students’ critical consciousness. The study is qualitative, and is based on three different materials: focus talks between teachers, international and national policy documents and frameworks, and classroom observations. LÄS MER

  3. 3. "Meningen är att ni ska kunna ert tal" : En studie om det förberedda talets undervisningspraktik i svenska på gymnasiet

    Författare :Cristina Jarl; Jenny Rosén; Sari Vuorenpää; Eva Nilson; Anne Palmér; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; prepared speech; language teaching; classroom practice; focused ethnography; mediated discourse analysis; nexus analysis; subject positions; förberett tal; svenskundervisning; klassrumspraktik; fokuserad etnografi; medierad diskursanalys; nexusanalys; subjektspositioner; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : “The point is that you should be able to know your speech”. A study of the teaching practice of prepared speech, in upper-secondary school Swedish.Cristina JarlThis licentiate study explores the discursive construction of the classroom practice of teachers and students preparing a formal speech, within the Swedish language teaching. LÄS MER

  4. 4. Digitalt skrivande i gymnasieskolans svenskundervisning : en ämnesdidaktisk studie av skrivprocessen

    Författare :Marie Nordmark; Ninni Wahlström; Eva Hultin; Mona Blåsjö; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; literacy; writingprocess; digitalwriting; didactic; sociocultural; socialsemiotic; teaching; classroomresearch; ethnography; mothertongue education; uppersecondaryschool; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate the writing process in the teaching of the subject of Swedish at upper secondary school. This study analyses the relations between the pupils’ writing and the school environment in which the writing takes place and how the pupils position themselves and others in relation to their use of digital artefacts and norms in the classroom. LÄS MER

  5. 5. En del i helheten : En studie av kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan

    Författare :Agnes Strandberg; Lena Manderstedt; Stefan Lundström; Per Holmberg; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; contextualized grammar teaching; metalinguistic understanding; upper secondary school; L1; pedagogical content knowledge; educational design-based research; kontextualiserad grammatikundervisning; metalingvistisk förståelse; gymnasieskolan; L1; svenskundervisning; ämnesdidaktik; undervisningsinriktad designforskning; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om grammatikunder­visning i svenskämnet genom en design där forskare och lärare tillsammans skapar, iscensätter och utvärderar kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasie­skolans svenskundervis­ning, samt att belysa på vilka sätt en sådan undervisning kan användas och förstås. Shulmans (1986; 1987) teoretisering av lärares ämnesdidaktiska kunskapsbas (PCK), samt hans begreppsapparat om undervisning, används som teoretiskt ramverk i avhandlingens ramberättelse. LÄS MER