Sökning: "svenskundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade ordet svenskundervisning.
1. Inkludering i svårigheter : Tre timplanebefriade skolors svenskundervisning
Sammanfattning : The aim of this study was to describe and analyse the work of three schools, all exempted from the national timetable, to see how they worked to help pupils in difficulty reach the goals in Swedish. The method used can be described as a qualitative case study inspired by ethnografic field work. LÄS MER
2. Det kritiska uppdraget : Diskurser och praktiker i gymnasieskolans svenskundervisning
Sammanfattning : The aim of the study is to investigate constructions and discourses of criticality, and how these are related to teachers’ conceived subject of Swedish concerning the development of students’ critical consciousness. The study is qualitative, and is based on three different materials: focus talks between teachers, international and national policy documents and frameworks, and classroom observations. LÄS MER
3. "Meningen är att ni ska kunna ert tal" : En studie om det förberedda talets undervisningspraktik i svenska på gymnasiet
Sammanfattning : “The point is that you should be able to know your speech”. A study of the teaching practice of prepared speech, in upper-secondary school Swedish.Cristina JarlThis licentiate study explores the discursive construction of the classroom practice of teachers and students preparing a formal speech, within the Swedish language teaching. LÄS MER
4. Digitalt skrivande i gymnasieskolans svenskundervisning : en ämnesdidaktisk studie av skrivprocessen
Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate the writing process in the teaching of the subject of Swedish at upper secondary school. This study analyses the relations between the pupils’ writing and the school environment in which the writing takes place and how the pupils position themselves and others in relation to their use of digital artefacts and norms in the classroom. LÄS MER
5. En del i helheten : En studie av kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan
Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om grammatikundervisning i svenskämnet genom en design där forskare och lärare tillsammans skapar, iscensätter och utvärderar kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolans svenskundervisning, samt att belysa på vilka sätt en sådan undervisning kan användas och förstås. Shulmans (1986; 1987) teoretisering av lärares ämnesdidaktiska kunskapsbas (PCK), samt hans begreppsapparat om undervisning, används som teoretiskt ramverk i avhandlingens ramberättelse. LÄS MER