Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 32 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv : en intervjustudie om yrkeslärares och handledares arbete med arbetsplatsförlagt lärande

    Författare :Åsa Mårtensson; Per Andersson; Sofia Nyström; Nina Kilbrink; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational teachers; vocational education and training; work­place-based learning; supervisors; situated learning; Yrkeslärare; yrkesutbildning; arbetsplatsförlagt lärande; handledare; situerat lärande;

    Sammanfattning : I denna avhandling beskrivs och analyseras det arbete som yrkeslärare och handledare beskriver att de gör under arbetet med de arbetsplatsförlagda delarna (apl) av gymnasial yrkesutbildning. Med hjälp av teorier om situerat lärande och begrepp såsom praktikgemenskap, gränser och legitimt perifert deltagande synliggörs hur utbildning och lärande för ett yrke respektive arbetsplatsen påverkar varandra. LÄS MER

  2. 2. Vocational rehabilitation of unemployed sick-listed people in a Swedish rural area : An individual-level study based on social insurance data

    Författare :Sven-Uno Marnetoft; Mittuniversitetet; Karolinska Institutet; Karolinska Institutet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Vocational Rehabilitation; Social medicine; Socialmedicin; return-to-work; sick-leave; vocational rehabilitation; unemployment; multidisciplinary; case management;

    Sammanfattning : The long trend of low unemployment and increasing economical growth in Sweden was broken in the early 1990’s. In a short time the rate of unemployment had risen from 1.3% in 1990 to 8.2% in 1993. LÄS MER

  3. 3. Skrivundervisning i gymnasieskolan. Svenskämnets roll i den sociala reproduktionen

    Författare :Pernilla Andersson Varga; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; writing repertoire; instruction; Bernstein; framing; horizontal and vertical discourse; teachers’ conceptions; vocational; social class;

    Sammanfattning : Abstract Title: Teaching writing in upper secondary school. The role of the Swedish subject in social reproduction. LÄS MER

  4. 4. Comparative Studies of Vocational Education and Training

    Författare :Hrvoje Kap; Ola Sjöberg; Christian Helms Jørgensen; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; vocational education and training; educational programme; comparative; life chances; rights; contracts; opportunity; Sociology; sociologi;

    Sammanfattning : The thesis consists of an introduction and three studies, which are comparative sociological and institutional analyses of a number of countries' publicly regulated vocational education and training systems at upper secondary and post-secondary level. Official regulation of programme content and curricula - the main empirical material - is interpreted, and focus is directed on aspects which distinguish between, among others, general and vocational elements of teaching, learning and training. LÄS MER

  5. 5. Att mötas i tid, rum och tanke : Om ämnesintegration och undervisning för hållbar utveckling

    Författare :Linda Pettersson; David Kronlid; Ali Najib; Niklas Gericke; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :apprehensions; interdisciplinary collaborations; education for sustainable development; multi-; inter-; transdisciplinary; teachers; vocational programmes; school organization;

    Sammanfattning : This study has investigated teachers’ apprehensions of interdisciplinary collaborations, education related to sustainable development and their conditions in education. When interviewing teachers, working in the vocational programmes in upper secondary schools in Sweden, the apprehensions illuminate diversity in how schools approach and implement aims and requirements in the curricula. LÄS MER