Sökning: "lärarstudenters"

Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade ordet lärarstudenters.

  1. 1. Överraskning och Reflektion : Lärarstudenters lärande från egen videoinspelad undervisning

    Författare :Eva-Marie Harlin; Staffan Larsson; Per Andersson; Lars-Eric Olsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Videofilm; lärarutbildning; folkhögskollärare; reflektion; pragmatism; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Studiens fokus är lärande och reflektion och hur denna kan stimuleras genom att folkhögskollärarstudenter videofilmat sin egen undervisning under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen . Eva-Marie Harlins studie grundar sig i pragmatisk filosofi och i symbolisk interaktionism. LÄS MER

  2. 2. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder

    Författare :Eva Skåreus; Åsa Bergenheim; Anders Marner; Liv Merete Nielsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital art; teacher education; art teacher; feminism; image; self reflection; picture analysis; representation; digitala bilder; lärarutbildning; bildlärare; feministisk teori; självreflektion; bildanalys; representation; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER

  3. 3. Mångsynthet och mångfald : om lärarstudenters förståelse av och undervisning för hållbar utveckling

    Författare :Gunnar Jonsson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Applied Geology; Tillämpad geologi;

    Sammanfattning : This thesis focuses on complex understanding of sustainable development: what it is, how it can be understood by student teachers, and what affects the complexity that is discernible among pupils taught by student teachers. Three different substudies based on one another, give answers to the research questions. LÄS MER

  4. 4. Skolbesökets osynliga bedömningsprocesser : en studie av hur lärarstudenters yrkeskunnande bedöms under verksamhetsförlagd utbildning

    Författare :Kristina Henriksson; Per Lindqvist; Jörgen Dimenäs; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; assessment; school-based teacher education; post-observation conference; performance; supervisor; school-mentor; Pedagogics and Educational Sciences; Pedagogik och Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : This thesis treats the assessment of student teachers’ professional skills within the school-based section of Swedish teacher education, more specifically the school visits organized by the university. School visits ordinarily consist of an observed lesson, followed by a post-observation conference. LÄS MER

  5. 5. Att äga pi : praxisnära studier av lärarstudenters arbete med geometrilaborationer

    Författare :Gunnar Nilsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Not available.... LÄS MER