Sökning: "lärande i mötet"

Visar resultat 1 - 5 av 38 avhandlingar innehållade orden lärande i mötet.

  1. 1. Didaktiska val i partidemokratin : Om partiskolning och lärande i politiken

    Författare :Daniel Bladh; Henrik Nordvall; Annika Pastuhov; Maria Olson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Didactics; Party schooling; Political parties; Municipalities; Active citizenship; Didaktik; Partiskolning; Politiska partier; Kommuner; Aktivt medborgarskap;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka de överväganden och skäl som ligger bakom didaktiska val som fattas när utbildning organiseras för partipolitiskt aktiva personer. De anordnare som främst står i fokus för avhandlingen är de nationella partiorganisationerna medan den kommunala förvaltningen fungerar som en kon-trastpunkt. LÄS MER

  2. 2. Att möjliggöra tekniklärande i konstruktionsaktiviteter : En aktionsforskningsstudie i förskolan

    Författare :Johan Boström; Magnus Hultén; Per Gyberg; Nina Kilbrink; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool; Action research; Technology education; Didactics; Förskolan; Aktionsforskning; Teknikundervisning; Didaktik;

    Sammanfattning : This dissertation examines how technology learning is made possible through teacher-led construction activities in preschool. The dissertation also examines how the preschool teachers’ role and the design of the construction activities were affected by different historical and societal structures as well as the collaboration between research and practice. LÄS MER

  3. 3. “Quality Problems” in Swedish Municipal Adult Education : The Micropolitics of Quality Construed in the Audit Society

    Författare :Johanna Mufic; Andreas Fejes; Song-ee Ahn; Andreas Bergh; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Adult Education; Governing; Swedish Schools Inspectorate; Quality; WPR-approach; Kvalitet; Skolinspektion; Styrning; WPR-applikation; Vuxenutbildning;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to analyze and critically scrutinize how quality is construed in an audit process in Swedish Municipal Adult Education (MAE) and the discursive effects. Drawing on adult education policy documents and observations of a quality audit process, as well as the Swedish Schools Inspectorate’s (SSI) Day, this study also contributes to the uncharted field of how the micropolitics of “quality” is being produced in the Audit society within adult education. LÄS MER

  4. 4. Datorbaserade animationer i geografiundervisningen : En studie om gymnasieelevers lärande i mötet med datorbaserade animationer om bergartscykeln

    Författare :Mattias Arrhenius; Lena Molin; Leif Östman; Eva Lundqvist; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Computer based animations; collaborative learning; pragmatism; attention; gaps; rock cycle; Geography; Geografi; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : Animations are new visualization tools for the teachers to use in their education practice when teaching about complex models in science. The school environment is a social arena where collaborative learning is a recognized teaching method, often used by teachers as it motivates students and enables them to participate and share knowledge with each other. LÄS MER

  5. 5. Liv och lärande i gymnasieskolan : En studie om elevers och lärares erfarenheter i en liten grupp på gymnasieskolans individuella program

    Författare :Martin Hugo; Glenn Hultman; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sweden; Upper secondary school; Pupils; Teachers; Slow learners; Phenomenology; Education; Gymnasieskolan; Elever med ofullständiga betyg; Individuella programmet; Fenomenologi; Livsvärlden; Deltagande observation; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå och beskriva sju elevers och tre lärares erfarenheter av skolan under deras treåriga gymnasietid tillsammans. Målet är att kunna utveckla kunskap om hur gymnasieskolan ska kunna möta behovet hos elever som lämnar grundskolan med ofullständiga betyg. LÄS MER