Sökning: "kunskapsinnehåll"

Visar resultat 11 - 14 av 14 avhandlingar innehållade ordet kunskapsinnehåll.

  1. 11. Hälsopedagogik i sjuksköterskeutbildningen

    Författare :Heléne Ivarsson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; didaktik; Pedagogik; Pedagogy and didactics; teachers and students conceptions.; phenomenography; nursing education; Contextual analysis; health pedagogy; Psychology; Psykologi; General practice; medical training; Allmän medicinsk utövning; medicinsk utbildning;

    Sammanfattning : This study is about health pedagogy in nursing education. The main purpose is to describe health pedagogy in the context of nursing education and to increase the understanding for the subject. LÄS MER

  2. 12. ”Vi kan inte bara utgå från barnens intresse” : Pedagogers guidning av barns intresse i förhållande till förskolans målstyrning

    Författare :Agneta Thörner; Kennert Orlenius; Ann-Katrin Svensson; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Förskola; barns intresse; målstyrning; guidat deltagande; Teacher Education and Education Work; Lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet;

    Sammanfattning : Svensk förskola utgår både från idén om frivillighet och om barns autonomi samtidigt som verksamheten ingår i utbildningssystemet. Denna studie vänder sig till yrkesverksamma och blivande pedagoger i förskolan och har för avsikt att bidra med kunskap om hur pedagoger i sin verksamhet resonerar och främjar barns lärande i relation till barns intresse. LÄS MER

  3. 13. Decision support in dementia care : developing systems for interactive reasoning

    Författare :Helena Lindgren; Patrik Eklund; Klaus-Peter Adlassnig; Umeå universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Artificial intelligence; human-computer interaction; activity theory; argumentation; fuzzy logic; general logics; clinical decision support systems; cognitive disorder; dementia; differential diagnosis; clinical practice guideline; knowledge engineering; knowledge representation; cognitive ergonomics; interactive reasoning; Computer science; Datavetenskap; Computer Science; datalogi;

    Sammanfattning : Demensvården i Sverige och i andra delar av världen har på olika sätt varit i fokus de senaste åren där man påtalat behovet att utveckla metoder och riktlinjer för hur vården ska bedrivas. Detta för att möta den växande andelen äldre människor som också utvecklar demenssjukdomar. LÄS MER

  4. 14. Handledning som undervisningsform i sjuksköterskeprogrammets praktik : en beskrivning av variation i innebörd

    Författare :Ing-Marie Chekol; Institutionen för hälsovetenskaper; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; contextual analysis; explorative interview; conceptions; nursing education; practical training; experience; Supervision; context-dependent learning; phenomenography.; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : Swedish nursing education has its roots within a tradition of vocational training in clinical practice. Supervision is commonly used in the practical parts of the education. The aim of the study was to explore, describe and understand the content and meaning of supervision expressed by student nurses and their supervisors. LÄS MER