Sökning: "innehåll"

Visar resultat 31 - 35 av 512 avhandlingar innehållade ordet innehåll.

  1. 31. Lärares tal och barns nyfikenhet: Kommunikation om naturvetenskapliga innehåll i förskolan

    Författare :Susanne Thulin; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Early childhood education; Science; Learning; Curriculum; Content;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to generate new knowledge about how children and teachers communicate scientific contents in preschool. The general research question is formulated as: How do the object of learning and the act of learning appear in communication about scientific contents in preschool? This thesis is a collection of three (previously published) empirical studies and takes shape in the encounter between a projected knowledge acquisition task for preschool and the educational tradition of preschool. LÄS MER

  2. 32. Varierade bedömningspraktiker i samhällskunskap : Validitet och agens i lärares beslut om bedömningars syften, innehåll och metoder

    Författare :Tobias Jansson; Håkan Löfgren; Joakim Samuelsson; David Rosenlund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Classroom assessment; Assessment practice; Teacher agency; Performativity; Validity; Civics; Social studies; Upper secondary school teachers; Thematic analysis; Bedömning; Bedömningspraktik; Läraragens; Performativitet; Validitet; Samhällskunskap; Gymnasielärare; Tematisk analys;

    Sammanfattning : I denna avhandling undersöks samhällskunskapslärares bedömnings-praktiker vad gäller syften, innehåll, förmågor och metoder, samt faktorer som kan påverka lärares bedömningspraktiker. Detta undersöktes genom tematiska analyser av intervjuer med totalt nitton gymnasielärare och deras bedömningsuppgifter. LÄS MER

  3. 33. Undervisning om växande geometriska mönster : En variationsteoretisk studie om hur lärare behandlar ett matematiskt innehåll på mellanstadiet

    Författare :Klara Kerekes; Joakim Samuelsson; Angelika Kullberg; Marcus Samuelsson; Anna Wernberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Matematikundervisning; dimension av variation; algebra; mönster; växande geometriska mönster; möjligt lärande; variationsteori; Geometriundervisning; Mellanstadiet; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera och beskriva hur lärare behandlar innehållet när de undervisar om växande geometriska mönster. Lärares handlingar och undervisning, där vissa aspekter av undervisningsinnehållet fokuseras och andra lämnas ofokuserade, ses som potential för förändringar i elevers erfarande av det undervisade innehållet. LÄS MER

  4. 34. Accumulation and Composition of Gully Pot Sediments under Varying Anthropogenic Activities

    Författare :Haoyu Wei; Lian Lundy; Maria Viklander; David Butler; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Catch basin; Stormwater; Sediment; Urban runoff; Xenobiotics; Gully pot maintenance; Emerging pollutant; VA-teknik; Urban Water Engineering;

    Sammanfattning : Gully pots (GPs) are an integral urban drainage component, contributing to conveying runoff from urban surfaces and reducing the load of solids and associated contaminants entering downstream piped systems and receiving waters. Over time, the silting-up of GPs impairs their hydraulic performance, increasing the risk of GP blockage-induced flood events and reducing solids retention performance. LÄS MER

  5. 35. Frege och idén om det givna : En undersökning av logisk form och idén om ett begreppsligt givet innehåll i språket

    Författare :Thorsten Johansson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Philosophy; sense; reference; Sinn; Bedeutung; representations; logical form; intuitions; conceptual content; idealism; realism; a priori; judgements; truth; existence; objectivity; justification; assertion; Filosofi; Philosophy subjects; Filosofiämnen; Theoretical Philosophy; Teoretisk filosofi;

    Sammanfattning : This study is an investigation of some main problems of the philosophy of language initiated by Gottlob Frege. Frege wanted to show that there is a conceptual content in expressions that is not the same as the psychological associations given in intuitions. He also wanted to show that such a content is objective and independent of thesubject. LÄS MER