Sökning: "dimension av variation"

Visar resultat 1 - 5 av 26 avhandlingar innehållade orden dimension av variation.

  1. 1. Svensk brevkultur på 1800-talet : Språklig och kommunikationsetnografisk analys av en familjebrevväxling

    Författare :Kristina Persson; Mats Thelander; Carin Östman; Jan Svensson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Scandinavian languages - general; correspondence; letter-writing; social practice; literacy; nineteenth century; Swedish; address; variation in style; Nordiska språk - allmänt; Scandinavian languages; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : In this dissertation, I examine the correspondence of an upper middle-class family from the early part of the nineteenth century. My aim is to answer questions about correspondence and letter-writing as an everyday event and as a social activity. My principal theoretical framework has been ethnograpy of communication. LÄS MER

  2. 2. Kurbits-ReBoot : svensk folksång i ny scenisk gestaltning

    Författare :Susanne Rosenberg; Heikki Laitinen; Hannu Saha; Johan Sundberg; Henrik Frisk; Kungl. Musikhögskolan; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Folk song; stage presence; vocal performance studies; performance; variation; improvisation; flow; interpretation; artistic research; folk hymns; ballads; folk vocal styles; herding calls; kulning; folksång; scenisk gestaltning; musikupplevelse; performans; variation; improvisation; flow; interpret; interpretation; konstnärlig forskning; folkliga koraler; ballader; sångsätt; kulning;

    Sammanfattning : This artistic research project is an explorative study in new forms of expression of Swedish folk singing in a scenic context, exploring expressive qualities in traditional Swedish folk song from the point of view of the folk singer as a creative performer. The fundamental research question is how, in a scenic context, can space be given to what is a characteristic quality of traditional folk song, namely creative interpretation in the moment, through variation and improvisation using the song as a concept rather than a fixed work. LÄS MER

  3. 3. Undervisning om växande geometriska mönster : En variationsteoretisk studie om hur lärare behandlar ett matematiskt innehåll på mellanstadiet

    Författare :Klara Kerekes; Joakim Samuelsson; Angelika Kullberg; Marcus Samuelsson; Anna Wernberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Matematikundervisning; dimension av variation; algebra; mönster; växande geometriska mönster; möjligt lärande; variationsteori; Geometriundervisning; Mellanstadiet; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera och beskriva hur lärare behandlar innehållet när de undervisar om växande geometriska mönster. Lärares handlingar och undervisning, där vissa aspekter av undervisningsinnehållet fokuseras och andra lämnas ofokuserade, ses som potential för förändringar i elevers erfarande av det undervisade innehållet. LÄS MER

  4. 4. Arbetsledningsrätt och arbetsskyldighet : en komparativ studie av kvalitativ flexibilitet i svensk, engelsk och tysk kontext

    Författare :Mia Rönnmar; Juridiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; komparativ rätt; functional flexibility; labour market flexibility; employment contract; information and consultation; employment protection; obligation to work; variation of contract; direct and allocate work; managerial prerogative; industrial relations; EC law; German law; English law; labour law; Swedish law; comparative law; Arbetsrätt; European law; EU-rätt; EU law; public law; civilrätt;

    Sammanfattning : The general aim of this doctoral thesis is to study the legal regulation of the managerial prerogative and how it relates to the employee’s obligation to work in Swedish, English and German law in the light of the increasing flexibilisation of working life. The ongoing flexibilisation of working life is often described as an increase in adaptability and allocative flexibility, and as a shift from traditional to atypical employment. LÄS MER

  5. 5. Att ordna, från ordning till ordning. Yngre förskolebarns matematiserande

    Författare :Maria Reis; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; variationsteori; differentiera; toddlare; matematik; yngre barn; dimensioner av variation; lärande i förskolan; Teacher Education and Education Work; Lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet; matematik; yngre barn; variationsteori; dimensioner av variation; differentiera; lärande i förskolan; toddlare;

    Sammanfattning : A starting point for this study was an interest based in my earlier experience that most of the youngest children’s mathematizing in everyday life was unspoken and unknown. The aim of this thesis is to contribute to the knowledge about how toddlers mathematize and develop mathematical knowledge and understanding through activities with concrete material. LÄS MER