Sökning: "idrott resultat"
Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden idrott resultat.
1. Motorik, koncentrationsförmåga och skolprestationer : en interventionsstudie i skolår 1-3
Sammanfattning : The aim of this thesis is to study effects of an extension of physical education/activity and motor training on motor skills, attention and cognition during a period of three years. Another aim is to develop a test, MUGI observationsschema, which could be useful in charting motor skills of school pupils. LÄS MER
2. Studies on bikeability in a metropolitan area using the active commuting route environment scale (ACRES)
Sammanfattning : Background: The Active Commuting Route Environment Scale (ACRES) was developed to study active commuters’ perceptions of their route environments. The overall aims were to assess the measuring properties of the ACRES and study active bicycle commuters’ perceptions of their commuting route environments. LÄS MER
3. Den komplexa rörelsens komplexitet : en studie i ett utförande av idrott och hälsa
Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsatsen tar sitt avstamp i forskningen kring den svenska läroplanens revideringar med ett särskilt fokus på ämnet idrott och hälsa. Begreppet komplex rörelse visade sig vara särskilt problematisk för idrottslärare i den senaste versionen och valdes därför som undersökningsobjekt och som exempel på begreppstransformering. LÄS MER
4. Vad betyder OK+? : En studie om lärares dokumentationsarbete i ämnet idrott och hälsa
Sammanfattning : Denna licentiatuppsats handlar om hur lärare dokumenterar elevers kunskaper i ämnet idrott och hälsa. Syftet med studien var att undersöka hur lärare arbetar med dokumentation, hur detta arbete upplevs utifrån olika förutsättningar samt om det finns skillnader i lärares erfarenheter av dokumentationsarbetet och vad dessa skillnader i så fall består i. LÄS MER
5. Ungdomars strävan mot att lyckas och nå framgång i livet – skolan som hälsofrämjande arena
Sammanfattning : Syfte: Avhandlingens övergripande syfte var att öka kunskapen om perspektiv på ungdomars hälsa som utgångspunkt för att utveckla hälsofrämjande insatser i skolan.Metod: Studie I hade en kvantitativ beskrivande tvärsnittsdesign. LÄS MER