Sökning: "Petra Svedberg"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden Petra Svedberg.

  1. 1. Health Promotion Intervention in Mental Health Services

    Författare :Petra Svedberg; Institutionen för hälsovetenskaper; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Medicin människa och djur ; Nursing; Questionnaire; Medicine human and vertebrates ; Health promotion; Phenomenographic.; Mental health services;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to define and develop the concept of health promotion in mental health services as well as to develop a questionnaire to measure patients? subjective experiences of health promotion intervention in mental health services. The samples consisted of 12 patients in study I and 12 nurses in study II as well as 135 patients in mental health services in study III and IV. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet i pediatrisk vård – perspektiv, erfarenheter och möjligheter till förändring utifrån barn med långvarig sjukdom

    Författare :Britt-Mari Gilljam; Petra Svedberg; Jens M. Nygren; Susann Arvidsson; Maria Björk; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Child; e-health services; long-term diseases; patient participation; pediatric care; Barn; patientdelaktighet; långvarig sjukdom; e-hälsotjänster; pediatrisk vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det senaste decenniet har patientens delaktighet fått en allt större uppmärksamhet i forskning, riktlinjer, lagar och klinisk vård. Men många barn känner sig inte delaktiga i sin vård. Vårdpersonal och föräldrar talar ofta över huvudet på barn och ofta förstår barnen inte vad de vuxna pratar om. LÄS MER

  3. 3. Barncentrerat förhållningssätt i perioperativ vård

    Författare :Carina Sjöberg; Jens M. Nygren; Petra Svedberg; Ing-Marie Carlsson; Stefan Nilsson; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Childcentered care; Perioperative care; Anesthetic Nursing; Barncentrerad vård; Perioperativ vård; Anestesiologisk omvådnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barns möjligheter att involveras i den perioperativa vårdkontexten kan förbättras med ett barncentrerat förhållningssätt. För att uppnå detta behöver hänsyn både tas till att barn är beroende av sin familj och att de som enskilda individer ska involveras och vara medaktörer i sin vård. LÄS MER

  4. 4. Women’s recovery after a first myocardial infarction from an organisational, a relational and an individual perspective

    Författare :Inger Wieslander; Petra Svedberg; Jan Mårtensson; Bengt Fridlund; Eva Brink; Högskolan i Jönköping; []
    Nyckelord :MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Cardiac rehabilitation; longitudinal; myocardial infarction; nursing; recovery process; secondary prevention; qualitative content analysis; social support; women;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis was to explore and describe women’s recovery after a first myocardial infarction (MI) from an organisational, a relational and an individual perspective. In this thesis a longitudinal, explorative and descriptive design combining both quantitative (papers I-II) and qualitative (papers III-IV) methods has been used. LÄS MER

  5. 5. Ungdomars strävan mot att lyckas och nå framgång i livet : skolan som hälsofrämjande arena

    Författare :Marie Wilhsson; Jens M. Nygren; Petra Svedberg; Sara Högdin; Charli Eriksson; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; adolescent; optimism; school-related stress; health promotion; sense of coherence; ungdomar; optimism; skolrelaterad stress; hälsofrämjande arbete; känsla av sammanhang;

    Sammanfattning : Syfte: Avhandlingens övergripande syfte var att öka kunskapen om perspektiv på ungdomars hälsa som utgångspunkt för att utveckla hälsofrämjande insatser i skolan. Metod: Studie I hade en kvantitativ beskrivande tvärsnittsdesign. LÄS MER