Sökning: "bedömning lärare"

Visar resultat 21 - 25 av 40 avhandlingar innehållade orden bedömning lärare.

  1. 21. Hur matematiska förmågor uttrycks och tas om hand i en pedagogisk praktik

    Författare :Eva Pettersson; Växjö universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; MATHEMATICS; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om barns och elevers individuella olikheter och är en del av projektet "Pedagogik för elever med förmåga och fallenhet för matematik” vid Växjö universitet, finansierat av Vetenskapsrådet. Syftet är att studera elever med särskilda förmågor i matematik och den pedagogiska praktik som är deras vardag. LÄS MER

  2. 22. Klassrumsbedömning i matematik på gymnasieskolans nivå

    Författare :Semir Becevic; Claes Ericsson; Pernilla Nilsson; Jesper Boesen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Klassrumsbedömning i matematik på gymnasienivå är en licentiatstudie med en intention att närma sig, fånga upp samt förstå och tolka lärares ageranden, tankar, upplevelser och reflektioner inom och om bedömningen i matematik i gymnasiet. En annan avsikt är delvis att fylla i luckan mellan det målrelaterade kursbedömningssystemet och det praktiska fältet med en kvalitativ forskningsstudie om lärarerfarenheter från gymnasiets matematikkurser. LÄS MER

  3. 23. Lärares raster : innehåll i mellanrum

    Författare :Ulla Karin Nordänger; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teachers; recess periods; professional content; interspace; interaction alertness; burnout; abstract sociality; back regions; team; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : This study, in which a Grounded Theory approach is used, attempts to determine what happens during teachers’ recess periods and the effect these interspaces might have on the everyday work of teachers. The aim is to generate a concrete theory out of observations and interviews, simultaneously showing what’s going on in the field and taking into account the main concerns of those acting there. LÄS MER

  4. 24. Recognition of Prior Learning in Health Care : From a Caring Ideology and Power, to Communicative Action and Recognition

    Författare :Fredrik Sandberg; Per Andersson; Andreas Fejes; Kjell Rubenson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; RPL; health care; health care assistant; critical social theory; communicative action; recognition; adult education; adult learning; Jürgen Habermas; Axel Honneth; Validering; omvårdnad; vårdbiträde; kritisk samhällsteori; kommunikativt handlande; erkännande; vuxnas lärande; Jürgen Habermas; Axel Honneth;

    Sammanfattning : During the last decades Recognition of Prior Learning (RPL) has become a more frequently used method to recognise adult’s prior learning. This thesis analyses a process of RPL in health care, where health care assistants are assessed against subjects in the upper-secondary health care program. LÄS MER

  5. 25. Växelspel med förhinder : Skärningspunkter i verksamhetsförlagd svensklärarutbildning

    Författare :Lena Manderstedt; Christina Olin-Scheller; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : This thesis highlights the ways in which 22 educational institutions expressthemselves on the issue of work placements (verksamhetsförlagd utbildning, VFU, inSwedish). This is in relation to policy and management documents relating to thecountry's teacher training programmes for Swedish teachers. LÄS MER