Sökning: "IT kunskap"

Visar resultat 6 - 10 av 1111 avhandlingar innehållade orden IT kunskap.

  1. 6. IT Service Management : Designprinciper för Informationssystemsartefakter

    Författare :Hannes Göbel; Stefan Cronholm; Mikael Lind; Jonas Sjöström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; IT Service Management; ITSM; Designprinciper; Processer; Tjänster; Design Research; DR; Action Design Research; ADR; ADR ;

    Sammanfattning : "Kunden är idag nöjdare""Antalet kritiska fel i produktion har markant minskat"”Vi har nått en högre kapacitetsnivå för flera processer”"Bättre kostnadskontroll för helheten samt för respektive  förvaltningsobjekt""Ramverket mottogs bland medarbetarna på ett positivt sätt och kommer att hjälpa oss att arbeta mer effektivt”"Fått bättre kvalitet på data vilket ger möjlighet till bättre uppföljning och genomförande av proaktiva åtgärder"Citaten ovan vittnar om att det 36 månader långa forskningsprojekt som legat till grund för resultatet i avhandlingen har varit lyckat. Ytterligare ett bevis för framgången var att projektet blev tilldelat ”Årets IT Service Management Projekt” år 2013 med motiveringen att projektet på vetenskapliga grunder har arbetat för att effektivisera IT Service Management sektorn. LÄS MER

  2. 7. Feber i interaktion : Kropp, kunskap och legitimitet i svenska primärvårdssamtal

    Författare :Klara Bertils; Anna Lindström; Helen Melander Bowden; Camilla Lindholm; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; conversation analysis; medical interaction; epistemics; multimodality; joint activity; nurse-patient; fever; conversation analysis; samtalsanalys; vårdkommunikation; kunskap; multimodalitet; gemensamma aktiviteter; sjuksköterska-patient; undersköterska-patient; feber; Linguistics; Lingvistik;

    Sammanfattning : This thesis explores the social and interactional dimensions of fever and body temperature. Using the theoretical and methodological framework of Conversation Analysis, this thesis investigates how patients and healthcare professionals talk about fever, measure body temperature and negotiate the significance of temperature measurements in acute primary care encounters. LÄS MER

  3. 8. Uppdrag lärande & IT?

    Författare :Elisabeth Lundmark; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna avhandling är ett lokalt utvecklingsarbete som rör frågan om införande av IT på skolans arena. I Sverige har kommunerna och regeringen satsat flera miljarder på att introducera IT i skolan. LÄS MER

  4. 9. Make It Easier : A psychological perspective on sustainable behavior change

    Författare :Noah Linder; Stephan Barthel; Therese Lindahl; Robert Ljung; Patrik Sörqvist; Janne Hukkinen; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; pro-environmental behavior; behavior change; intervention; habits; intentions; information; nudge; choice architecture; miljövänligt beteende; beteendeförändring; vanor; intentioner; information; nudge; valarkitektur; Hållbar stadsutveckling; Sustainable Urban Development;

    Sammanfattning : Human behavior is the cause of most environmental challenges we face today, and widespread behavioral change is urgently needed across actors and scales. Even though the public perception of the current ecological crisis has changed drastically in recent decades, a corresponding shift in behavior is lacking — unfortunately, mere belief in climate change is a poor predictor of taking action. LÄS MER

  5. 10. Yrkesutbildning, klass & kunskap : en studie om sociala och politiska implikationer av innehållets organisering i yrkesorienterad utbildning med fokus på 2011 års gymnasiereform

    Författare :Mattias Nylund; Andreas Fejes; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; curriculum theory; vocational education; class; education policy; knowledge; curriculum codes; upper-secondary school; Bernstein; Englund; Olin Wright; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The overall purpose of this thesis is to critically contextualise the organization of content in Swedish upper-secondary vocational education by highlighting its social and political implications in relation to social class. Policy documents concerning the content of vocational education in Sweden from 1971 to 2011 serve as the main empirical source, with particular attention given to the reform of 2011 (Gy11). LÄS MER