Sökning: "yrkespraktik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade ordet yrkespraktik.

  1. 1. Lärares lärande om elever - en sociologisk studie om yrkespraktik

    Författare :Lisbeth Ranagården; Lennart G. Svensson; Per-Erik Ellström; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teachers´learning; profession; street level bureaucrats; human service organizations; knowledge; diagnosis; inference; treatment; development conversation; categories; teacher´s learning; Sociology;

    Sammanfattning : This is a study of how professional teachers’ learning about students takes place in relation to changed requirements and new organisational preconditions. Based on an approach from the theory of professions with inspiration by Lipsky’s concept of street level bureaucrats, it examines which strategies or methods teachers develop in order to cope with the changes. LÄS MER

  2. 2. Konsten att göra (sprut)utbyten : Sprutbytets betydelse i skärningspunkten mellan politik, yrkespraktik och människors vardagsliv

    Författare :Maria Nordstedt; Kristina Gustafsson; Torkel Richert; Frida Petersson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Drug Policy; Drug-Centric Everyday Life; Feminist Ethnography; Motivational Work; Needle Exchange Programs; People Who Inject Drugs; Social Meanings; Social Work; Syringe Exchange; Socialt arbete; Social Work;

    Sammanfattning : The Art of Needle Exchange: The Significance of Needle Exchange Programs at the Intersection of Politics, Professional Practice, and People's Everyday LivesThis doctoral thesis discusses how social meanings are constructed in needle exchange programs. For nearly four decades, Sweden has implemented needle exchange programs to prevent the spread of bloodborne viral infections. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärare i blivande : meningsskapande, kontinuitet och förändring i övergångar mellan utbildning och yrkespraktik

    Författare :Runa Westerlund; Staffan Karp; Katarina Norberg; Stefan Lund; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; physical education teacher education; novice physical education teachers; meaningmaking; transition; idrottslärarutbildning; nyutexaminerade idrottslärare; meningsskapande; övergångar; education; pedagogik;

    Sammanfattning : Research and quality reports show a relatively unified picture of the school subject physical education (PE) as an educational context in which pupils are at risk of being marginalized or excluded. PE teacher education (TE) has a mission to equip all PE preservice teachers with knowledge and abilities that enable them to teach all pupils based on their individual needs and conditions. LÄS MER

  4. 4. Med relationen som redskap? : Om socialsekreterare, klientarbete och professionalitet i socialtjänsten

    Författare :Jessica Sjögren; Martin Börjeson; Kerstin Johansson; Kerstin Svensson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social workers; social services; social worker-client relationship; professionalism; theorizing; Socionomer; socialtjänst; relationer; klientarbete; professionalitet; teoretisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att belysa hur socionomer talar om relationen och dess betydelse för klientarbete inom socialtjänsten. Relationen mellan socialarbetare och klient beskrivs ofta som ett kärnområde i socialt arbete, som ”praktikens hjärta”, men ämnet är också laddat i det sociala arbetet diskurs. LÄS MER

  5. 5. Utan tvivel är en inte klok : En studie om personliga skavningar som resurs för praktisk klokhet inom svensk kommunal planering

    Författare :Gustav Fridlund; Jonathan Metzger; Maria Håkansson; Kristina Grange; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Autoethnography; bureaucracy; phronesis; planning practice; post-structuralism; Autoetnografi; byråkrati; fronesis; planeringspraktik; poststrukturalism; Planering och beslutsanalys; Planning and Decision Analysis;

    Sammanfattning : How can you as a planner tackle messy realities without losing sight of possible problematic outcomes of what you put in practice? This study explores the value of everyday frictions as a resource for phronetic planning, i.e. the ability to make situated ethical judements of what is ’better’ or ’worse’ in a particular setting. LÄS MER