Sökning: "pragmatik"

Visar resultat 6 - 10 av 13 avhandlingar innehållade ordet pragmatik.

  1. 6. Verb-erst-Deklarativsätze. Grammatik und Pragmatik

    Författare :Olaf Önnerfors; Tyska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; German language and literatur; Germanic languages; performative use; German; declarative clause; clause-initial position of the finite verb; syntax; topic-comment structure; information structure; theticity; narrativity; enumeration; deontic modality; exclamation; causality; Tyska språk och litteratur ;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to describe and explain independent declarative clauses in German which have the finite verb in absolute clause-initial position. They are called verb-first declarative clauses. It is shown that this type of clause can be found in a variety of Germanic languages. LÄS MER

  2. 7. Att ställa till en scen : verbala konflikter i svensk dramadialog 1725 - 2000

    Författare :Marie Sörlin; Mats Thelander; Ulla Melander Marttala; Anne-Marie Londen; Uppsala universitet Institutionen för nordiska språk; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; dramadialog; dramatik; konflikter; samtalsanalys; interaktion; historisk pragmatik; Scandinavian languages; Nordiska språk; Scandinavian Languages; nordiska språk;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. Die Modalpartikeln ja, doch und schon : Zu ihrer Syntax, Semantik und Pragmatik

    Författare :Elisabet Ormelius-Sandblom; Tyska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; sentence mood; asser; illocutionary force; ja; German modal particles; doch; schon; syntax; semantics; pragmatics; XP; adjunct of VP; non-attitudinal; non-referential; affirmative; adversative; facticity; focus-background structure; theme-rheme structure; German language and literatur; Tyska språk och litteratur ;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to show how modal particles can be integrated into a modular description of language where grammar and pragmatics are seen as two independent but interacting modules. The modular approach is chosen because of the problems connected with a functional approach. LÄS MER

  4. 9. Normative Recursion : on Recursive Grounding and the Capacity for Radical Critique in Formal Pragmatics, Recognition, Social Freedom and Justification

    Författare :Jakob Strandgaard; Statsvetenskapliga institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Formal Pragmatics; Recognition; Social Freedom; Justification; Recursion; Normative Validity Surplus; Critique; Reconstruction; Normative Foundations; Jürgen Habermas; Axel Honneth; Rainer Forst;

    Sammanfattning : This thesis explores the meta-ethical question: What properties would be required of a normative critical concept in order for it to be (a) derived from the social facticity of prevailing norms, practices and institutions in a given society and (b) still be capable of informing radical critique? This thesis takes radical critique to mean one that escapes all charges of status quo biases and thus truly transcends the immanent content of the norms, practices and institutions from which it was derived.This thesis asserts that the necessary property of such a concept is recursion. LÄS MER

  5. 10. En del i helheten : En studie av kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan

    Författare :Agnes Strandberg; Lena Manderstedt; Stefan Lundström; Per Holmberg; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; contextualized grammar teaching; metalinguistic understanding; upper secondary school; L1; pedagogical content knowledge; educational design-based research; kontextualiserad grammatikundervisning; metalingvistisk förståelse; gymnasieskolan; L1; svenskundervisning; ämnesdidaktik; undervisningsinriktad designforskning; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om grammatikunder­visning i svenskämnet genom en design där forskare och lärare tillsammans skapar, iscensätter och utvärderar kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasie­skolans svenskundervis­ning, samt att belysa på vilka sätt en sådan undervisning kan användas och förstås. Shulmans (1986; 1987) teoretisering av lärares ämnesdidaktiska kunskapsbas (PCK), samt hans begreppsapparat om undervisning, används som teoretiskt ramverk i avhandlingens ramberättelse. LÄS MER