Sökning: "pragmatik"
Visar resultat 6 - 10 av 13 avhandlingar innehållade ordet pragmatik.
6. Verb-erst-Deklarativsätze. Grammatik und Pragmatik
Sammanfattning : The aim of this thesis is to describe and explain independent declarative clauses in German which have the finite verb in absolute clause-initial position. They are called verb-first declarative clauses. It is shown that this type of clause can be found in a variety of Germanic languages. LÄS MER
7. Att ställa till en scen : verbala konflikter i svensk dramadialog 1725 - 2000
Sammanfattning : .... LÄS MER
8. Die Modalpartikeln ja, doch und schon : Zu ihrer Syntax, Semantik und Pragmatik
Sammanfattning : The aim of this thesis is to show how modal particles can be integrated into a modular description of language where grammar and pragmatics are seen as two independent but interacting modules. The modular approach is chosen because of the problems connected with a functional approach. LÄS MER
9. Normative Recursion : on Recursive Grounding and the Capacity for Radical Critique in Formal Pragmatics, Recognition, Social Freedom and Justification
Sammanfattning : This thesis explores the meta-ethical question: What properties would be required of a normative critical concept in order for it to be (a) derived from the social facticity of prevailing norms, practices and institutions in a given society and (b) still be capable of informing radical critique? This thesis takes radical critique to mean one that escapes all charges of status quo biases and thus truly transcends the immanent content of the norms, practices and institutions from which it was derived.This thesis asserts that the necessary property of such a concept is recursion. LÄS MER
10. En del i helheten : En studie av kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan
Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om grammatikundervisning i svenskämnet genom en design där forskare och lärare tillsammans skapar, iscensätter och utvärderar kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolans svenskundervisning, samt att belysa på vilka sätt en sådan undervisning kan användas och förstås. Shulmans (1986; 1987) teoretisering av lärares ämnesdidaktiska kunskapsbas (PCK), samt hans begreppsapparat om undervisning, används som teoretiskt ramverk i avhandlingens ramberättelse. LÄS MER