Sökning: "lic avhandling Karlstad"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden lic avhandling Karlstad.

  1. 1. Rikedom, makt och status i bondesamhället : Social och ekonomisk skiktning i västra Värmland från 1600-talet till 1800-talets mitt

    Författare :Peter Olausson; Christer Winberg; Sune Åkerman; Britt Liljewall; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History; Historia; History; Historia;

    Sammanfattning : Den sociala och ekonomiska skiktningen på den svenska landsbygden har varit en viktig faktor för utvecklingen av ett urbaniserat, industrialiserat och demokratiserat Sverige. Storbönderna, det ekonomiskt mest framstående skiktet inom allmogen, fanns i sinnevärlden redan under 1600-talet (och långt dessförinnan). LÄS MER

  2. 2. Sola Kerygma-Kanon utan kanon : Ett studium om bibelkanons relativa funktion i förhållande till dess normativa användbarhet

    Författare :Per Saxholm; Henry Cöster; Göran Agrell; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Hermeneutik; kanonologi; systematisk teologi; kerygmatisk teologi; bibelfrågor; kanonhistorik; teologihistorik; systematisk hermeneutik; Systematic theology; Systematisk teologi; Religious Studies and Theology; Religionsvetenskap;

    Sammanfattning : Det finns en uppfattning om bibeln som en bestämt avgränsad oföränderlig samling heliga skrifter. Men det sätt som bibeln tillkommit på och hur textsamlingen har använts i den kristna traditionen visar en mer komplicerad mångfald och förändring. LÄS MER

  3. 3. När läroplan och tradition möts : Om lärarfortbildning och undersökande aktiviteters syfte inom den laborativa NO-undervisningen i grundskolans senare del

    Författare :Torodd Lunde; Shu-Nu Chang Rundgren; Michal Drechsler; Erik Knain; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; inquiry-based science teaching; laboratory work; teaching tradition; lower secondary; teacher professional development; undersökande arbetssätt; lärarfortbildning; undervisning; natururorienterande ämnen; laborationer; grundskolans senare del; läroplan; undervisningstradition; Kemi; Chemistry;

    Sammanfattning : The Swedish curricula for compulsory school science emphasize laboratory inquiry-based science teaching (IBST) to develop pupils’ critical thinking. In contrast, several studies indicate that teachers within the Swedish teaching tradition almost solely emphasize laboratory work as a way to gain students understanding of traditional science content. LÄS MER

  4. 4. Att ta ställning : Gymnasieelevers argumentation och beslutsfattande om sociovetenskapliga dilemman

    Författare :Martin Eriksson; Carl-Johan Rundgren; Malin Ideland; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science education; Socioscientific issues; SSI; Argumentation; Informal argumentation; Decision-making; Naturwissenschaftliche Unterricht; Naturvetenskaplig undervisning; Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll; SNI; Sociovetenskapliga dilemman; SSI; Argumentation; Beslutsfattande; Vargar; Dioxiner i fisk; Kemi; Chemistry;

    Sammanfattning : This thesis aims to explore students’ argumentation and decision-making relating to authentic socioscientific issues (SSI). The ability to make informed decisions about socio scientific issues has been recognized to be an important element in science education to achieve the goal of scientific literacy. LÄS MER

  5. 5. Laborativt arbete i fysikundervisningen : Något som behöver diskuteras!

    Författare :Jan Andersson; Margareta Enghag; Gunnar Jonsson; Kjell Magnusson; Peter Gustafsson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Laborativt arbete; Fysikdidaktik; Kommunikation; Effektivitet; Laborationsformer; Physics; Fysik;

    Sammanfattning : BaksidestextI gymnasieskolans kursplaner för ämnet fysik framhålls det undersökande arbetssättet genom att betona att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla förmågan att söka svar på frågor, planera, genomföra, tolka och redovisa experiment. Eleverna ska dessutom ges möjligheter att använda sina kunskaper i fysik för att kommunicera, argumentera och presentera slutsatser. LÄS MER