Sökning: "grundskolans senare del"
Hittade 3 avhandlingar innehållade orden grundskolans senare del.
1. När läroplan och tradition möts : Om lärarfortbildning och undersökande aktiviteters syfte inom den laborativa NO-undervisningen i grundskolans senare del
Sammanfattning : The Swedish curricula for compulsory school science emphasize laboratory inquiry-based science teaching (IBST) to develop pupils’ critical thinking. In contrast, several studies indicate that teachers within the Swedish teaching tradition almost solely emphasize laboratory work as a way to gain students understanding of traditional science content. LÄS MER
2. Undersökande arbete i en laborativ tradition : Från implicita till explicita syften med praktiskt arbete i grundskolans senare del
Sammanfattning : The overall purpose of this study is to contribute with increased knowledge of what happens when ideas from science education research are introduced in a teaching tradition where other purposes and ideas have dominated for a long time and how gaps between these can be bridged. The study consists of three sub-studies. LÄS MER
3. Elevers föreställningar om kroppens organ och kroppens hälsa utifrån ett skolsammanhang
Sammanfattning : Denna avhandling har fokus på 88 elevers föreställningar om vad som händer i kroppen då de äter en smörgås, dricker vatten och sväljer en värktablett. Sedan har jag studerat hur dessa föreställningar påverkar deras kunskaper vad det gäller kroppens fysiologi och deras ställningstagande i hälsofrågor. LÄS MER