Sökning: "edgar almén"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden edgar almén.

  1. 1. Gemenskap och mångfald : En ekklesiologisk studie med utgångspunkt i Don S. Brownings metod, där två församlingars tal om identitet och pluralism i den egna församlingen relateras till Dietrich Bonhoeffers teologiska tänkande

    Författare :Niclas Blåder; Edgar Almén; Carl Axel Aurelius; Kjetil Hafstad; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Community; pluralism; parish; Browning; practical thinking; dilemma; Bonhoeffer; responsible action; Gemenskap; mångfald; församling; Browning; praktisk tänkande; dilemma; Bonhoeffer; ansvarigt handlande; Religion Theology; Religionsvetenskap Teologi;

    Sammanfattning : Gemenskap är eftersträvansvärt för de flesta människor. Samtidigt är många gemenskaper relativt homogena och likriktade. På ett liknande sätt är många kristna församlingsgemenskaper uppbyggda, dvs. de är gemenskaper där mångfalden får svårt att hävda sig. LÄS MER

  2. 2. Förtröstans hermeneutik : Nathan Söderbloms lutheranvändning och traditionsbearbetningens problematik

    Författare :Anders Mogård; Mattias Martinson; Edgar Almén; KG Hammar; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; tradition; transformation of tradition; Martin Luther; Nathan Söderblom; correlation; trust; interpretation; suspicion; Friedrich Schleiermacher; David Tracy; hermeneutics; tradition; traditionsbearbetning; Martin Luther; Nathan Söderblom; korrelation; förtröstan; tolkning; misstänksamhet; Friedrich Schleiermacher; David Tracy; hermeneutik; Systematisk teologi med livsåskådningsforskning; Systematic Theology and Studies in Worldviews;

    Sammanfattning : Sayings about Christian tradition and its connection to the surrounding community and culture are in a higher degree made invisible in Swedish society today. This is due to a continuing move of secularization but also to the development of other understandings of tradition within a pluralistic society. LÄS MER

  3. 3. Kränkningens livsförståelse : En religionsdidaktisk studie av livsförståelselärande i skolan

    Författare :Christina Osbeck; Henry Cöster; Inga Wernersson; Edgar Almén; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; understanding of life; perception of life; life philosophy; life view; victimization; violation; harassment; bullying; discursive practice; language; speech genre; reconstruction; construction; learning; education; religion; school; young people; group interview; text book; power; hierarchy; hegemony; gender; sex; adjustment; competition; critical theory; Religion Theology; Religionsvetenskap Teologi; Religious Studies and Theology; Religionsvetenskap;

    Sammanfattning : The Hard Lesson of Life: A Study of /Re/construction of Life in School from a Religious Educational PerspectiveThe overriding aim of this dissertation is to examine the understanding of life that young people /re/construct, and in this sense learn, in the discursive practices of school, and to describe how such a /re/construction takes place.The theoretical frame of the study is a critical theory perspective. LÄS MER