Sökning: "deltagande perspektiv -ART"
Visar resultat 16 - 20 av 162 avhandlingar innehållade orden deltagande perspektiv -ART.
16. Ett integrerat perspektiv på litteracitetsundervisning för flerspråkiga elever
Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsats undersöker skolors arbete avseende litteracitetsutveckling för flerspråkiga elever, med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på undervisning och lärande. Syftet var att undersöka och bidra med kunskap om skolors arbete för att utveckla litteracitetsförmåga hos flerspråkiga elever som möter svårigheter i läs- och skrivutvecklingsprocessen, en kunskap som behöver utvecklas för att bidra till en likvärdig utbildning. LÄS MER
17. Getting started : Children’s participation and language learning in an L2 classroom
Sammanfattning : Denna avhandling handlar om en förberedelseklass med elever (7-10 år) som har ett annat hemspråk än svenska (arabiska, kurdiska, thailändska). Utifrån empiri som samlats in genom videoinspelningar och observationer under ett års tid i en förberedelseklass studeras elevernas deltagande och språkinlärning i det dagliga klassrumsarbetet. LÄS MER
18. Att förstå patienters bristande deltagande i individualiserat rehabiliteringsprogram
Sammanfattning : The aim of this investigation was to elucidate and describe those patients who had discontinued their participation and/or paticipated infrequently in physiotherapy treatment based on their own activity and responsibility. The ambition was to understand the phenomenon of compliance/adherence from various perspectives in behavioural as well as social science. LÄS MER
19. ”Vi kan inte bara utgå från barnens intresse” : Pedagogers guidning av barns intresse i förhållande till förskolans målstyrning
Sammanfattning : Svensk förskola utgår både från idén om frivillighet och om barns autonomi samtidigt som verksamheten ingår i utbildningssystemet. Denna studie vänder sig till yrkesverksamma och blivande pedagoger i förskolan och har för avsikt att bidra med kunskap om hur pedagoger i sin verksamhet resonerar och främjar barns lärande i relation till barns intresse. LÄS MER
20. Dopet som hantverk : Gudstjänstkreativitet och liturgisk taktik i Svenska kyrkan och Equmeniakyrkan
Sammanfattning : Under en längre period har den praktiska teologin undersökt ”den levda tron” i kyrka och samhälle. Men trots att alltfler studier intresserat sig för partikulära liturgiska situationer har lite skrivits som pastorer och präster som liturgiska aktörer. LÄS MER