Ett integrerat perspektiv på litteracitetsundervisning för flerspråkiga elever

Sammanfattning: Föreliggande licentiatuppsats undersöker skolors arbete avseende litteracitetsutveckling för flerspråkiga elever, med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på undervisning och lärande. Syftet var att undersöka och bidra med kunskap om skolors arbete för att utveckla litteracitetsförmåga hos flerspråkiga elever som möter svårigheter i läs- och skrivutvecklingsprocessen, en kunskap som behöver utvecklas för att bidra till en likvärdig utbildning. Licentiatuppsatsen utgår från två forskningsfrågor, varav den första forskningsfrågan undersöker hur skolorna i en kommun arbetar med litteracitetsutveckling med särskilt fokus på flerspråkiga elever i specifika svårigheter med läsning och skrivning. Den andra forskningsfrågan handlar om hur förutsättningar skapas för litteracitetsutveckling hos flerspråkiga elever som möter svårigheter med läsning och skrivning på en skola som fått goda omdömen inom detta område, enligt en rapport från Skolinspektionen.Licentiatuppsatsen baseras på två studier, en webbaserad enkätstudie i en svensk kommun (Studie I) och en fallstudie på en skola i ett flerspråkigt område i en svensk kommun (Studie II). Fallstudien (Studie II), som bygger på metodtriangulering, omfattar deltagande observationer, intervjuer och dokumentanalyser. Analysen av enkätresultatet (Studie I) indikerar att det finns en tonvikt på kartläggning och träning av kodknäckande aspekter på andraspråket svenska och att det finns ett behov av att utveckla skolornas arbete med att tillvarata flerspråkiga elevers språkliga resurser vid identifiering av läs- och skrivsvårigheter.I studie II visar resultatet att litteracitetsundervisningen innehöll olika aspekter av läs- och skrivförmåga och ett flerspråkigt perspektiv på litteracitetsundervisning framträdde. Lärarna visade ett starkt engagemang för elevernas läs- och skrivutveckling och använde varierade uttryckssätt och arbetsmetoder för att utveckla elevernas litteracitetsförmåga.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE AVHANDLINGEN I FULLTEXT. (PDF-format)