Sökning: "blooms reviderade taxonomi"
Hittade 4 avhandlingar innehållade orden blooms reviderade taxonomi.
1. Vad kommer på provet? : Gymnasielärares provpraxis i samhällskunskap
Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the assessment practices of civics teachers in upper secondary school. The main purpose is to analyze, using Bloom’s revised taxonomy, which kind of knowledge civics teachers test in their written test examinations. The analyses show that they mainly test factual and conceptual knowledge. LÄS MER
2. Teachers' intention for outdoor education : conceptualizing learning in different domains
Sammanfattning : In Sweden there is a growing interest among teachers to locate teaching outdoors. This is linked to beliefs about the potential for outdoor environments to reinforce learning, since the encounter with nature becomes more holistic. Outdoors, all the senses are involved in knowledge-building and activity experiences. LÄS MER
3. Som man frågar får man svar : Andraspråksstudenter möter lärares krav i hemtentor
Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte är att bidra till förståelsen av hur studenter med svenska som andraspråk möter de krav på språkanvändning som formuleras i lärandemål och i skriftliga examinationer. Avhandlingens forskningsfrågor rör dels vilka språkfunktioner och skribentroller som efterfrågas i hemtentor under första årets högskoleutbildning, dels vilka språkliga strategier studenter med svenska som andraspråk använder för att möta de krav som ställs. LÄS MER
4. Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9
Sammanfattning : De naturvetenskapliga ämnena i svenska skolan kan undervisas som separata ämnen i kemi, biologi och fysik, men också ämnesintegrerat, d.v.s. tillsammans eller med andra skolämnen. LÄS MER