Sökning: "Sociokulturella resurser"
Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden Sociokulturella resurser.
1. Erfarenhet och sociokulturella resurser : Analyser av elevers lärande i naturorienterande undervisning
Sammanfattning : This thesis contributes to the knowledge about the role of sociocultural resources in students’ learning in Science Education. In the analyses, both individual experiences and situation are taken into account. LÄS MER
2. Männen och målningarna : Nationalmuseum som konsekrerande institution 1885–1920
Sammanfattning : This dissertation examines the Swedish National Museum of Fine Arts (Nationalmuseum) as a consecrating institution of fine art, between 1885 and 1920. A time influenced by major events such as the First World War, Sweden’s industrial revolution and the advent of universal suffrage. LÄS MER
3. Physiological- and Socio-Cultural Conditions for Performance in Women's Ice Hockey
Sammanfattning : Background: The ice hockey community is founded on masculine norms and values, and the hockey rink is often described as “the home of men’s ice hockey”. Despite a growing popularity, women’s ice hockey has low priority in comparison to the men’s game. LÄS MER
4. Deltagandets förutsättningar och digitala resursers påverkan : - ur ett elev- och lärarperspektiv
Sammanfattning : Denna avhandling undersöker potentialen hos digitala resurser för att stödja elevers deltagande i formella lärmiljöer. Forskningsfrågningar är inriktade på att förstå användarperspektiv, förhållningssätt och krav som är relevanta för att möjliggöra elevers deltagande i skolan. LÄS MER
5. Det flerspråkiga NO-klassrummet : en studie om translanguaging som läranderesurs i ett NO-klassrum
Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att synliggöra flerspråkiga elevers användning av sina första- och andraspråk i ett flerspråkigt NO-klassrum där man använder och uppmuntrar translanguaging och tydliggöra om och i så fall på vilka sätt dessa processer kan skapa förutsättningar för lärande. Avhandlingen utgår från sociokulturella teorier om språk och lärande, med särskilt fokus på social-semiotiska perspektiv. LÄS MER