Sökning: "Sociokulturella resurser"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden Sociokulturella resurser.

  1. 1. Erfarenhet och sociokulturella resurser : Analyser av elevers lärande i naturorienterande undervisning

    Författare :Malena Lidar; Leif Östman; Ulla Riis; Jonas Almqvist; Anders Jakobsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; learning; meaning making; pragmatism; epistemology; science education; laboratory work; teaching; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Education; Pedagogik; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis contributes to the knowledge about the role of sociocultural resources in students’ learning in Science Education. In the analyses, both individual experiences and situation are taken into account. LÄS MER

  2. 2. Männen och målningarna : Nationalmuseum som konsekrerande institution 1885–1920

    Författare :Robert Thavenius; Avdelningen för konsthistoria och visuella studier; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Nationalmuseum; The Royal Swedish Academy of Fine Arts; Oil paintings; Social class; Consecrate; Habitus; Sociocultural resources; Nationalmuseum; Kungl. Akademien för de fria konsterna; Oljemålningar; Social klass; Konsekrerande val; Habitus; Sociokulturella resurser;

    Sammanfattning : This dissertation examines the Swedish National Museum of Fine Arts (Nationalmuseum) as a consecrating institution of fine art, between 1885 and 1920. A time influenced by major events such as the First World War, Sweden’s industrial revolution and the advent of universal suffrage. LÄS MER

  3. 3. Physiological- and Socio-Cultural Conditions for Performance in Women's Ice Hockey

    Författare :Tommy Henriksson; Kajsa Gilenstam; Anncristine Fjellman-Wiklund; Truls Raastad; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; women s ice hockey; female hockey players; positional characteristics; birth distribution; maturity status; exercise physiology; test methodology; sport; physiological characteristics; fysiologi; Physiology; gender studies; genusvetenskap;

    Sammanfattning : Background: The ice hockey community is founded on masculine norms and values, and the hockey rink is often described as “the home of men’s ice hockey”. Despite a growing popularity, women’s ice hockey has low priority in comparison to the men’s game. LÄS MER

  4. 4. Deltagandets förutsättningar och digitala resursers påverkan : -  ur ett elev- och lärarperspektiv

    Författare :Johanna Öberg; Uno Fors; Jelena Zdravkovic; Jimmy Jaldemark; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES; digital resources; digital transformation; participatory research; pedagogical practices; pupil participation; digitala resurser; digital transformation; deltagarbaserad forskning; pedagogisk praktik; elevdeltagande; Man-Machine-Interaction MMI ; människa-maskin-interaktion MMI ;

    Sammanfattning : Denna avhandling undersöker potentialen hos digitala resurser för att stödja elevers deltagande i formella lärmiljöer. Forskningsfrågningar är inriktade på att förstå användarperspektiv, förhållningssätt och krav som är relevanta för att möjliggöra elevers deltagande i skolan. LÄS MER

  5. 5. Det flerspråkiga NO-klassrummet : en studie om translanguaging som läranderesurs i ett NO-klassrum

    Författare :Annika Karlsson; Malmö universitet; []
    Nyckelord :appropriering; det flerspråkiga NO-klassrummet; diskursiv rörlighet; meningsskapande; språkliga loopar; språkliga resurser;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att synliggöra flerspråkiga elevers användning av sina första- och andraspråk i ett flerspråkigt NO-klassrum där man använder och uppmuntrar translanguaging och tydliggöra om och i så fall på vilka sätt dessa processer kan skapa förutsättningar för lärande. Avhandlingen utgår från sociokulturella teorier om språk och lärande, med särskilt fokus på social-semiotiska perspektiv. LÄS MER