Sökning: "språkliga resurser"

Visar resultat 1 - 5 av 21 avhandlingar innehållade orden språkliga resurser.

  1. 1. Det flerspråkiga NO-klassrummet : en studie om translanguaging som läranderesurs i ett NO-klassrum

    Författare :Annika Karlsson; Malmö universitet; []
    Nyckelord :appropriering; det flerspråkiga NO-klassrummet; diskursiv rörlighet; meningsskapande; språkliga loopar; språkliga resurser;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att synliggöra flerspråkiga elevers användning av sina första- och andraspråk i ett flerspråkigt NO-klassrum där man använder och uppmuntrar translanguaging och tydliggöra om och i så fall på vilka sätt dessa processer kan skapa förutsättningar för lärande. Avhandlingen utgår från sociokulturella teorier om språk och lärande, med särskilt fokus på social-semiotiska perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Att göra förort : Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund

    Författare :Karin Senter; Björn Melander; Ellen Bijvoet; Rickard Jonsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :multilingual urban areas; suburban slang; suburban Swedish; contemporary urban vernacular; identity; positioning; gender; ethnicity; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : This thesis deals with positionality among adolescents from multilingual urban areas, and the construction of “suberbness”. Suburb, as in “suberbness”, refers to multilingual, socioeconomically disadvantaged areas in the outskirts of Swedish urban districts. LÄS MER

  3. 3. Ordningsmakter inom ordningsmakten : Diskurskamp, dilemman och motstånd i blivande polisers samtal om mångfald

    Författare :Malin Wieslander; Héctor Pérez Prieto; Christina Osbeck; Eva Reimers; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; diversity; police; policing; discourse; dilemma; resistance; categorization; culture; ethnicity; religion; jargon; humour; prejudice; profiling; discursive psychology; interpretative repertoire; positioning; discursive devices; ideological dilemma; mångfald; polisen; diskurs; dilemma; motstånd; kategorisering; kultur; etnicitet; religion; humor; fördomar; profilering; diskursiv psykologi; tolkningsrepertoar; positionering; språkliga resurser; ideologiska dilemman; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This thesis identifies and describes the diversity aspects of police discourse based on the accounts of police trainees in their final year. Specifically, the focus is on culture, religion and ethnicity, and four main questions are addressed: What is said about diversity? How is it articulated? What subject positions are offered and assumed? In what ways are discourses of diversity sustained and challenged?The analysis of discourse in use is based on field studies conducted at the Swedish National Police Academy and focus group interviews with police trainees in the educational setting and during their trainee placement period. LÄS MER

  4. 4. Multilingual Life in Dementia Care : Crossing Linguistic Boundaries and Cognitive Gap: Navigating Mutual Understanding

    Författare :Maziar Yazdanpanah; Charlotta Plejert; Gunilla Jansson; Lars-Christer Hydén; Eleonor Antelius; Catrin Norrby; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Dementia; Multilingualism; Communication; Demens; Flerspråkighet; Kommunikation;

    Sammanfattning : This dissertation presents empirical research in the field of multilingual communication in residential homes of people living with dementia.  Prior research has emphasised the crucial function of a common language and culture between care workers and residents in such settings. LÄS MER

  5. 5. Organiserande av stöd och service till barn med funktionshinder : Om projektnät, språkliga förpackningar och institutionella paradoxer

    Författare :Magnus Larsson; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Care and help to handicapped; Psychology; disabled children; organizational discourse; habilitation; Organising; sensemaking; Handikappade; vård och rehabilitering; Psykologi;

    Sammanfattning : This study explores the organising of services for disabled children and their families in Sweden. It is based on 83 interviews with parents and involved staff surrounding four disabled children, with both physical and intellectual disabilities, and between two and nine years old. LÄS MER