Sökning: "Eva Alerby"
Visar resultat 11 - 15 av 15 avhandlingar innehållade orden Eva Alerby.
11. Att mötas på folkhögskola : en studie om folkhögskollärares pedagogiska hållning
Sammanfattning : I avhandlingen utforskas pedagogiska praktiker och den lärande vardagen på folkhögskola genom att titta på hur möten mellan lärare och kursdeltagare framträder i hantverkskurser på folkhögskola. Vidare utforskar studien hur den relationella dimensionen av dessa möten kan förstås och vilken betydelse möten har i lärares praktik. LÄS MER
12. Osäkra möten : Perspektiv på metodbildning för det konstnärliga högskolefältet
Sammanfattning : The dissertation’s background consists of a conceptual and ideohistorical il-lumination of contrasting relationships, distinction, and partition of work between science, art, design, and architecture, both as concept, field, and acti-vities. Simultaneously it consists of an investigation of whether these contra-sting relationships are possible to displace in connection to the artistic field of research. LÄS MER
13. Från datasal till en-till-en : En studie av lärares erfarenheter av digitala resurser i undervisningen
Sammanfattning : In this thesis a study upper secondary school teachers’ experiences from using digital resources is presented. The study was carried out in two upper secondary schools where the students had each recently been given their own laptop, a so-called one-to-one computer. LÄS MER
14. School Leaders' View on Market Forces and Decentralisation : Case Studies in a Swedish municipality and an English County
Sammanfattning : The overall aim of this study is to describe and analyse some of the consequences of market forces and decentralisation in the educational systems of Sweden and England.Since the 1980s, many countries have restructured their educational systems and introduced decentralisation and market forces. LÄS MER
15. Utbildningskultur : lärande i högre utbildning
Sammanfattning : När börjar ett arbete och när slutar det? Denna avhandlings formella början var hösten 2011, och den föregicks av en licentiatuppsats som påbörjades 2004. Det var alltså för 10 år sedan som de grundläggande frågorna formulerades och som detta kunskapsbyggande blev en del av min vardag. LÄS MER