Sökning: "Eva Alerby"

Visar resultat 11 - 15 av 15 avhandlingar innehållade orden Eva Alerby.

  1. 11. Att mötas på folkhögskola : en studie om folkhögskollärares pedagogiska hållning

    Författare :Filippa Millenberg; Per Andersson; Erik Nylander; Eva Alerby; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lifeworld phenomenology; Ethnography; Folk high school; Teacher; Encounter; Livsvärldsfenomenologi; Etnografi; Folkhögskola; Lärare; Möten;

    Sammanfattning : I avhandlingen utforskas pedagogiska praktiker och den lärande vardagen på folkhögskola genom att titta på hur möten mellan lärare och kursdeltagare framträder i hantverkskurser på folkhögskola. Vidare utforskar studien hur den relationella dimensionen av dessa möten kan förstås och vilken betydelse möten har i lärares praktik. LÄS MER

  2. 12. Osäkra möten : Perspektiv på metodbildning för det konstnärliga högskolefältet

    Författare :René Nordstierna; Leif Lindberg; Stefan Sellbjer; Eva Alerby; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; konstnärlig forskning; undersökningsmetod; skillnadsskapande; Education; Pedagogik; Design; Design; Art science; Konstvetenskap;

    Sammanfattning : The dissertation’s background consists of a conceptual and ideohistorical il-lumination of contrasting relationships, distinction, and partition of work between science, art, design, and architecture, both as concept, field, and acti-vities. Simultaneously it consists of an investigation of whether these contra-sting relationships are possible to displace in connection to the artistic field of research. LÄS MER

  3. 13. Från datasal till en-till-en : En studie av lärares erfarenheter av digitala resurser i undervisningen

    Författare :Ann-Katrin Perselli; Ola Lindberg; Christina Segerholm; Eva Alerby; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Upper secondary schools; teaching; pedagogy; didactics; technology implementation; digital learning resources; teaching media; phenomenology; lifeworld; Pedagogics and Educational Sciences; Pedagogik och Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : In this thesis a study upper secondary school teachers’ experiences from using digital resources is presented. The study was carried out in two upper secondary schools where the students had each recently been given their own laptop, a so-called one-to-one computer. LÄS MER

  4. 14. School Leaders' View on Market Forces and Decentralisation : Case Studies in a Swedish municipality and an English County

    Författare :Björn Söderqvist; Holger Daun; Eva Alerby; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; catchment area; choice; competition; educational quality; educational restructuring; decentralisation; market forces; school leaders; segregation; vouchers; International education; Internationell pedagogik; internationell pedagogik; International Education;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to describe and analyse some of the consequences of market forces and decentralisation in the educational systems of Sweden and England.Since the 1980s, many countries have restructured their educational systems and introduced decentralisation and market forces. LÄS MER

  5. 15. Utbildningskultur : lärande i högre utbildning

    Författare :Oskar Gedda; Mikael Alexandersson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : När börjar ett arbete och när slutar det? Denna avhandlings formella början var hösten 2011, och den föregicks av en licentiatuppsats som påbörjades 2004. Det var alltså för 10 år sedan som de grundläggande frågorna formulerades och som detta kunskapsbyggande blev en del av min vardag. LÄS MER