Avancerad sökning

Hittade 2 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Mötet mellan föräldraansvar och förskollärarkompetens - föräldrasamverkan i förskolan

    Författare :Tuula Vuorinen; Anette Sandberg; Tor Nilsson; Sonja Sheridan; Pia Williams; Ingegerd Tallberg Broman; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; hem; samverkan; föräldrar; förskollärare; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to explore the experience of parental collaboration in preschool, by addressing preschool teachers’ competence and parental responsibility as described by preschool teachers and parents. The results are based on in-depth interviews with 30 preschool teachers and 10 parents. LÄS MER

  2. 2. Transformativa kunskapsprocesser för verksamhetsutveckling : En feministisk aktionsforskningsstudie i förskolan

    Författare :Claudia Gillberg; Magnus Söderström; Sven Persson; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; feminist action research; feminist pragmatism; professional development; learning in organisations; knowledge processes; agency; social justice; preschool teachers; university; scholarship of engagement; gender equity; aktionsforskning; feminism; pragmatism; professionsutveckling; lärande i organisationer; kunskapsprocesser; social rättvisa; förskollärare; universitet och samverkan; jämställdhet; Education; Pedagogik; Gender studies; Genus; Education; Pedagogik; Pedagogik;

    Sammanfattning : Denna avhandling hade två syften. 1. Att i ett organisations-, professions- och pedagogiskt samverkansperspektiv studera några förskollärares möjligheter och hinder för utvecklingen av en genusmedveten pedagogik. 2. LÄS MER