Sökning: "grundskolan och bild"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden grundskolan och bild.

  1. 1. Matematikämnet och stadiebytet mellan grundskolan och gymnasieskolan : En enkät- och klassrumsstudie

    Författare :Niclas Larson; Christer Bergsten; Lisa Björklund Boistrup; Kirsti Hemmi; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Mathematics education; career choice; transition; framing; Matematik; undervisning; gymnasieval; stadiebyte; inramning;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka matematikutbildningen och matematikämnets roll i samband med stadiebytet från grund- till gymnasieskolan. Studien styrdes av två forskningsfrågor gällande den bild eleverna ger av matematikämnets betydelse för deras val av gymnasieprogram samt vad som karaktäriserar matematikutbildningen i årskurs 9 och gymnasiets årskurs 1. LÄS MER

  2. 2. Bildundervisningen och det pedagogiska rummet : traditioner, föreställningar och undervisningsprocess inom skolämnet teckning/bild i grundskolan

    Författare :Sten Pettersson; Gunnar Åsén; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Bildundervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Peer feedback with support of digital technology in visual art education

    Författare :Eva-Lena Forslind; Stefan Hrastinski; Ingrid Forsler; Stefan Stenbom; Fredrik Enoksson; Patrik Hernvall; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Peer feedback; digital technology; visual idea process; visual art education; K-12 education; Kamratfeedback; digitala verktyg; visuell idéprocess; bildämnet; grundskolan; Teknik och lärande; Technology and Learning;

    Sammanfattning : This licentiate thesis focuses on the development of the idea process in art education using digital peer feedback. In the school subject visual art, the visual idea process, e.g., when students sketch their ideas, is an important phase in a project. LÄS MER

  4. 4. ...och den ljusnande framtid är vår... : några ungdomars bild av sin tid vid riksgymnasium

    Författare :Lena Lang; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ungdomar med funktionshinder; Utbildning och undervisning; Gymnasieskolan - Sverige;

    Sammanfattning : Den tid vi i dagens samhälle betraktar som ungdomstid blir allt längre. De ungdomar som lämnar grundskolan tillhör en åldersgrupp som är större än på länge och det stora flertalet av dem är på väg in i svensk treårig gymnasieutbildning. LÄS MER

  5. 5. En bildpedagogisk studie : lärare undervisar och elever gör bilder

    Författare :Hans Wetterholm; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Pedagogy and didactics; pupil artwork; primary school; picture communication; pictorial language; Action research; art education; Pedagogik; didaktik; Psychology; Psykologi; Primary School;

    Sammanfattning : The art education in Swedish primary and secondary schools is far from perfect and as a result pupils seldom reach the desired standard. National evaluations in 1989 and 1992 confirm this. Teachers admit that they lack specific subject knowledge and evaluation reveals that many aspects of older curricula still prevail. LÄS MER