Sökning: "barns förståelse"

Visar resultat 21 - 25 av 46 avhandlingar innehållade orden barns förståelse.

  1. 21. Undervisningsuppdraget i förskolan ur ett didaktiskt perspektiv

    Författare :Ester Catucci; Anna Ehrlin; Anette Sandberg; Susanne Thulin; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to increase knowledge of how the teaching mission can be understood and realised in preschool as an educational practice. The main research questions are: 1. How can teaching be realised in preschool daily practice? 2. LÄS MER

  2. 22. I marknadens öga : Barn och visuell konsumtion

    Författare :Johanna Sjöberg; Bengt Sandin; Anna Sparrman; Karin Ekström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Children; childity; advertising; visual culture; visual consumption; critical discourse analysis; consumer society; Barn; barnighet; reklam; visuell kultur; visuell konsumtion; konsumtionssamhälle; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Barn är konsumenter, får reklam riktad till sig och syns i reklam. Men om det är rätt och på vilka sätt det bör ske ger upphov till diskussion, såväl i som utanför akademin. LÄS MER

  3. 23. Parental involvement in school : What promotes and what hinders parental involvement in an urban school

    Författare :Laid Bouakaz; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; minority parents; multi-ethnic school; multicultural; parental involvement; urban school;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte är att förvärva kunskap om vad som främjar respektive vad som hindrar föräldrasamverkan i en grundskola med elever i skolåren 6-9 belägen i ett invandrartät område, samt nå en bättre förståelse av hur föräldrar med arabisk bakgrund och lärare ser på föräldrasamverkan i skolan. Ett ytterligare och besläktat syfte är att bättre förstå hur dessa föräldrar kan stödjas på ett sätt som möjliggör för dem att öka sin upplevelse av medverkan i den skola som deras barn går i. LÄS MER

  4. 24. "Vi har nästan blivit för bra" : lärares sociala representationer av förskolan som pedagogisk praktik

    Författare :Ingrid Granbom; Mohamed Chaib; Solveig Hägglund; Sven Persson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool; social representations; common sense; teachers; relational categories; cognitive polyphasia; communicative resources; focus groups; Förskola; sociala representationer; vardagskunskap; lärare; relationella kategorier; cognitive polyphasia; kommunikativa resurser och fokusgrupper; Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : En majoritet av svenska barn deltar i förskoleaktiviteter, vilket indikerar att förskolemiljön spelar en viktig roll för de erfarenheter barn får i sin vardag. Förskolans verksamhet baserar sig i hög grad på grundläggande värderingar och idéer beträffande bland annat barnuppfostran, förskolans uppdrag och synen på förskolans roll i samhället. LÄS MER

  5. 25. Klassråd - ett socialt rum för demokrati och utbildning : Om skola och barndom i förändring

    Författare :Balli Lelinge; Malmö högskola; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna licentiatuppsats studeras klassrådets möjligheter och villkor för att fungera som ett socialt rum för demokrati och utbildning. Studien förankras i en historisk tradition om skolans demokratiska uppdrag men tar också avstamp i en aktuell diskussion om deliberativ demokrati i skolan. LÄS MER