Sökning: "Varumärke"

Visar resultat 1 - 5 av 19 avhandlingar innehållade ordet Varumärke.

  1. 1. Transmedia experiences in the Magic Kingdom theme park : Branding, space, and (un)sustainability at Disney

    Författare :Ana Carolina Almeida Souza; Renira R. Gambarato; Geane Carvalho Alzamora; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; transmedial experience; branding; space; sustainability; Magic Kingdom; Disney; transmedial upplevelse; varumärke; plats; hållbarhet; Magic Kingdom; Disney;

    Sammanfattning : Beyond being just a medium that supports other media, the contemporary theme park is a complex space that brings together material and symbolic features of different user-producer relationships. Although robust, the theme park is scarcely investigated, especially as an autonomous and potentially adaptable media for the maintenance of transmedia dynamics. LÄS MER

  2. 2. Varumärket som kontraktsföremål

    Författare :Stojan Arnerstål; Bengt Domeij; Joel Samuelsson; Are Stenvik; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Varumärke; licens; licensavtal; varumärkesrätt; kontrakt; kontraktsrätt; samexistensavtal; Civil Law; Civilrätt;

    Sammanfattning : Varumärken kan vara föremål för kontraktuella dispositioner av olika slag. I avhandlingen studeras varumärkesrätten i ett kontraktsrättsligt sammanhang. Undersökningsföremålet befinner sig således i skärningspunkten mellan varumärkes- och kontraktsrätten. LÄS MER

  3. 3. Företagsnamnet som varukännetecken : En rättsvetenskaplig studie av det korsvisa skyddet

    Författare :Merit Berlips Persson; Marianne Levin; Jessica Östberg; Stojan Arnerstål; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Company name; trade name; signs; trade marks; company law; trade mark law; EU; Företagsnamn; näringskännetecken; varumärke; varukännetecken; associationsrätt; känneteckensrätt; korsvist skydd; EU; rättsvetenskap med inriktning mot civilrätt; Legal Science; specialisation Private Law;

    Sammanfattning : The rationale behind intellectual property protection of signs is that they are used commercially. Signs can among other things be a company name or a trade mark. The uses of company names and trade marks in the market often overlap, especially for well-known signs. LÄS MER

  4. 4. Varumärkenas fält : Produktion av erkännande i Stockholms reklamvärld

    Författare :Raoul Galli; Johan Lindquist; Annika Rabo; Donald Broady; Mats Trondman; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; recognition; brand; field; communicative capital; classification; class; power; order; social being; brand of being; erkännande; varumärke; fält; kommunikativt kapital; klassifikation; klass; makt; ordning; socialt vara; varamärke; Social Anthropology; socialantropologi;

    Sammanfattning : I Varumärkenas fält ställs frågor som: Hur vinner man erkännande i Stockholms reklamvärld? Hur säljer reklamproducenter detta erkännande till sina uppdragsgivare? Vad för slags erkännande är statliga reklamköpare ute efter att vinna genom sitt samarbete med prisbelönta och erkända reklamproducenter? I kontrast till en spridd föreställning att reklamen ”speglar samhället” är grundantagandet i denna studie att reklamen i första hand speglar den värld som skapar den, dvs. reklamvärlden. LÄS MER

  5. 5. Varumärket och dess roll för fastighetsmäklarföretag

    Författare :Sarah Jaxell; Malmö högskola; []
    Nyckelord :varumärke; fastighetsmäklare;

    Sammanfattning : .... LÄS MER