Sökning: "Problemlösning i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade orden Problemlösning i matematik.

  1. 1. Problem-solving can reveal mathematical abilities : How to detect students' abilities in mathematical activities

    Författare :Thomas Dahl; Inger Wistedt; Astrid Pettersson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Mathematical Education; Matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Dahl, Thomas (2012). Problemlösning kan avslöja matematiska förmågor. Att upptäcka matematiska förmågor i en matematisk aktivitet (Problem-solving can reveal mathematical abilities: How to detect students‟ abilities in mathematical activities). Linnéuniversitetet 2012; ISBN:978-91-86983-28-4. LÄS MER

  2. 2. Algebrasvårigheter ur elev- och lärarperspektiv : Om hinder i lärandesituationer och utmaningar i undervisningssituationer

    Författare :Birgit Gustafsson; Magnus Österholm; Frode Rønning; Kristina Juter; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Algebrasvårigheter; Transformationer; Lärares frågor; Elevperspektiv; Lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att fördjupa förståelsen för algebrasvårigheter sett ur elevperspektiv och lärarperspektiv. För att studera detta har tre övergripande frågeställningar formulerats;- Vilka hinder för eleverna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i lärandesituationer?- Hur kan dessa hinder för eleverna överkommas?- Vilka utmaningar för lärarna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i undervisningssituationer?Fyra delstudier har genomförts och skapat underlag för att besvara dessa frågor. LÄS MER

  3. 3. Matematiska förmågors interaktion och det matematiska minnets roll vid lösning av matematiska problem

    Författare :Attila Szabo; Inger Wistedt; Pettersson Kerstin; Samuel Bengmark; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; matematisk problemlösning; matematiskt minne; matematiska förmågor; högpresterande elever; matematikämnets didaktik; Mathematics Education;

    Sammanfattning : The thesis deals with the interaction of mathematical abilities and the mathematical memory's role in problem-solving. To examine those phenomena, I analyzed the expression of mathematical abilities for high achieving students from upper secondary school. LÄS MER

  4. 4. Tankeform och problemmiljö : skolan som kontext för tänkande i elementär matematik

    Författare :Jan Wyndhamn; Roger Säljö; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Matematikundervisning; Inlärning. Elever; Problemlösning; Matematik; Mellanstadiet;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en sammanfattning av två empiriska studier som analyserar karaktären av kognitiva aktiviteter vid de betingelser för kommunikation som är utmärkande för pedagogiska miljöer. Elever i årskurs 6 har under vanliga matematiklektioner fått lösa vissa räkneuppgifter under olika situationella krav. LÄS MER

  5. 5. Formative assessment and problem solving in mathematics

    Författare :Sharmin Söderström; Johan Lithner; Torulf Palm; Carina Granberg; Guri Nortvedt; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Formative assessment; problem solving; reasoning; computer-based assessment; feedback; types of motivation; self-efficacy; pedagogiskt arbete; educational work; matematikdidaktik; didactics of mathematics;

    Sammanfattning : In this thesis, the focus is on how reasoning in problem solving can be supported and which factors are associated with this support. In four studies, I investigated four aspects which address the overarching aim of the thesis. LÄS MER