Sökning: "Matematik begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 37 avhandlingar innehållade orden Matematik begrepp.

  1. 1. Matematikämnet och stadiebytet mellan grundskolan och gymnasieskolan : En enkät- och klassrumsstudie

    Författare :Niclas Larson; Christer Bergsten; Lisa Björklund Boistrup; Kirsti Hemmi; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Mathematics education; career choice; transition; framing; Matematik; undervisning; gymnasieval; stadiebyte; inramning;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka matematikutbildningen och matematikämnets roll i samband med stadiebytet från grund- till gymnasieskolan. Studien styrdes av två forskningsfrågor gällande den bild eleverna ger av matematikämnets betydelse för deras val av gymnasieprogram samt vad som karaktäriserar matematikutbildningen i årskurs 9 och gymnasiets årskurs 1. LÄS MER

  2. 2. Enumerative combinatorics related to partition shapes

    Författare :Jonas Sjöstrand; Anders Björner; Christian Krattenthaler; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; partition shape; sign-imbalance; Robinson-Schensted correspondence; chess tableau; restricted word; cylindrical lattice walk; Poincaré polynomial; Bruhat interval; rook polynomial; pattern avoidance; partitionsform; teckenobalans; Robinson-Schensted-korrespondens; schacktablå; begränsade ord; cylindriska latticestigar; poincarépolynom; bruhatintervall; tornpolynom; mönsterundvikande permutation; MATHEMATICS; MATEMATIK;

    Sammanfattning : This thesis deals with enumerative combinatorics applied to three different objects related to partition shapes, namely tableaux, restricted words, and Bruhat intervals. The main scientific contributions are the following. LÄS MER

  3. 3. "Vad skulle x kunna vara?" : andragradsekvation och andragradsfunktion som objekt för lärande

    Författare :Constanta Olteanu; Shirley Booth; Torgny Ottosson; Ingemar Holgersson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; parameters; unknown quantity; argument; second degree equations; quadratic functions; teaching; mathematics education; experience; theory of variation; dimensions of variation; Education; Pedagogik; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; MATHEMATICS; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Algebraic equations and functions play an important role in various mathematical topics, including algebra, trigonometry, linear programming and calculus. Accordingly, various documents, such as the most recent Swedish curriculum (Lpf 94) for upper secondary school and the course syllabi in mathematics, specify what the students should learn in Mathematics Course B. LÄS MER

  4. 4. Kähler-Poisson Algebras

    Författare :Ahmed Al-Shujary; Joakim Arnlind; Milagros Izquierdo; Sergei Silvestrov; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES;

    Sammanfattning : In this thesis, we introduce Kähler-Poisson algebras and study their basic properties. The motivation comes from differential geometry, where one can show that the Riemannian geometry of an almost Kähler manifold can be formulated in terms of the Poisson algebra of smooth functions on the manifold. LÄS MER

  5. 5. Proportionalitetsbegreppet i den svenska gymnasiematematiken – en studie om läromedel och nationella prov : [The Concept of Proportionality in the Swedish Upper Secondary School Mathematics – a Study of Textbooks and National Examinations]

    Författare :Anna L.V. Lundberg; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Proportion; upper secondary school; textbooks; national course tests; curriculum; ATD; The anthropological theory of the didactics; missing value; numerical comparison; Qualitative prediction and comparison Nyckelord sv : Proportionalitets begreppet; proportionalitet; Matematik A; gymnasiet; läromedel; nationella prov; läroplaner; Lpf 94; ATD; reguladetri; saknat värde; missing value; numerical comparison; Qualitative prediction and comparison;

    Sammanfattning : Proportionalitet är ett centralt begrepp i skolmatematiken. Begreppet introduceras i de lägre stadierna och återkommer i så gott som samtliga kurser från årskurs 9 tillsista kursen på gymnasiet. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur det matematiska begreppet proportionalitet hanteras i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER