Sökning: "Bernt Gustavsson"

Visar resultat 11 - 15 av 16 avhandlingar innehållade orden Bernt Gustavsson.

  1. 11. Att bli en sån som läser : barns menings- och identitetsskapande genom texter

    Författare :Catarina Schmidt; Bernt Gustavsson; Åsa Wedin; Lise Iversen Kulbrandstad; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; literacy learning; meaning-making; identity-maiking; ethnography; critical literacy; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis focuses on nine children’s use of texts and literacy learning, both inside and outside of school, in a multilingual and multicultural setting in Sweden. The study investigates and maps texts that children encounter and use in their everyday lives, and explores what they do with them. LÄS MER

  2. 12. PROFESSION OCH EXISTENS : En hermeneutisk studie av asymmetri och ömsesidighet i sjuksköterskors möten med svårt sjuka patienter

    Författare :Marja Schuster; Göran Linde; Bengt Kristensson Uggla; Bernt Gustavsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Professional encounter; asymmetry; reciprocity; the self; the other; hermeneutics; friendship; love; touch; nursing; caring; suffering; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Profession and Existence. A Hermeneutical Study of Asymmetry and Reciprocity in Nurses Encounters with Severely Ill PatientsThe purpose of this study is to investigate how nurses constitute themselves in encounters with severely ill suffering patients. LÄS MER

  3. 13. Lärandets hermeneutik : Tolkningens och dialogens betydelse för lärandet med bildningstanken som utgångspunkt

    Författare :Mikael Segolsson; Tomas Kroksmark; Bernt Gustavsson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Hermeneutik; bildning; utbildning; lärande; kunskap; tolkning; dialog; digitaliserad tillvaro; skola.; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : En viktig uppgift inom utbildningsvetenskaplig forskning är att bidra till en kritisk diskussion av skolsystemets processer och dess grundläggande pedagogiska begrepp. Avhandlingens syfte är att i denna diskussion fokusera lärandebegreppet och med bildningstanken som utgångspunkt bilda kunskap om hur vi kan förstå tolkningens och dialogens betydelse för lärandebegreppet. LÄS MER

  4. 14. Att ha eller vara kropp? : En textanalytisk studie av skolämnet idrott och hälsa

    Författare :Katarina Swartling Widerström; Bernt Gustavsson; Gunn Engelsrud; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; body; human movement; dualism; phenomenology; Merleau-Ponty; pragmatism; textanalyze; physical education; compulsory school; Pedagogik; Education; Pedagogik; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to analyze how the body is understood in the compulsory school subject physical education during the period 1976-2002. With pragmatism as the point of departure the texts of curricula, syllabi and articles from the physical education teacher's specialist press are analyzed. LÄS MER

  5. 15. Lärarutbildning mellan det bekanta och det obekanta : en studie av lärares och lärarstudenters beskrivningar av levd erfarenhet i skola och högskola

    Författare :Marianne Öberg Tuleus; Agneta Linné; Bernt Gustavsson; Bengt-Göran Martinsson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teacher education; hermeneutical phenomenology; lived experience; life-world; complexity; in-between; higher education; Education; Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Teacher education between familiarity and strangeness. An inquiry into the descriptions of lived experience told by teachers and student teachers in school and at the university. LÄS MER