Sökning: "Autism socialt"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden Autism socialt.

  1. 1. Reflections on Autism : Ethical Perspectives on Autism Spectrum Disorder in Health Care and Education

    Författare :Pier Jaarsma; Stellan Welin; Lars-Christer Hydén; Bjørn Hofmann; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Autism; applied ethics; health care; moral education; Neurodiversity; Autism; tillämpad etik; hälsovård; utbildning i moral; neurodiversitet;

    Sammanfattning : In the four papers presented in this dissertation I analyze and discuss various value statements and moral stances, which I regard as unjustifiably harmful for persons with Autism and obstacles for the creation of an Autism-friendly society. In the papers I try to show that the positions underpinning the Autism-phobic moral stances are not warranted and cannot be defended in a good way. LÄS MER

  2. 2. Adults with Autism and Mental Retardation. A Life-Span Perspective

    Författare :Bengt Åkerström; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Psychology; Autism; life-span; mental retardation; social adaptation; Psykologi; Psychology; Psykologi; Psychology; psykologi; Disability research;

    Sammanfattning : A review of the literature with a life-span perspective on autism gave rise to the formulation of a general research problem: Can demographic factors, individual factors, and social factors (i.e. LÄS MER

  3. 3. Ett meningsfullt liv med arbete? : Högfungerande individer med autism mellan funktionshinder- och arbetsmarknadspolitik

    Författare :Faten Nouf-Latif; Urban Markström; Katarina Andersson; Martin Molin; Umeå universitet; []
    Nyckelord :Disability policy; ethnographic fieldwork; high-functioning individuals with autism; labour market policy; meaningful work; social inclusion; welfare services.;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study notions of employment among high-functioning individuals with autism (HiA) and their experiences of vocational rehabilitation or work-preparatory programs and to analyze how these experiences reflect upon the labor market policy’s and disability policy’s common shared goal of supporting individuals towards a socially included life with meaningful work. This study was conducted through ethnographic fieldwork in a private company (VRP) that operated as a service provider for the Employment Service Agency, and a Swedish residential folk high school (FHS). LÄS MER

  4. 4. Djur och natur som stöd för psykologisk utveckling hos barn och ungdomar med autism : ett nytt och mer fritt sätt att utvecklas genom social interaktion

    Författare :Kristina Byström; Sveriges lantbruksuniversitet; Sveriges lantbruksuniversitet; []
    Nyckelord :LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Forskning visar att djur kan ge socialt och emotionellt stöd till barn och ungdomar med autism men få studier har undersökt husdjurens betydelse för barnens utveckling eller betydelsen av att inkludera natur och djur i en längre samspelsbehandling. Syftet med avhandlingen är att beskriva och förklara på vilka sätt som natur och djur kan tillföra värden som underlättar för gruppens psykologiska utveckling. LÄS MER

  5. 5. ”Man vill ju klara sig själv” : Studievardagen för studenter med Asperger syndrom i högre utbildning

    Författare :Ann Simmeborn Fleischer; Mats Granlund; Berth Danermark; Margareta Adolfsson; Anders Möller; Jönköping University; []
    Nyckelord :Asperger syndrome; Higher education; everyday student-life; support; catch-22; struggle; alienation; stigmatization; dramaturgical perspective; university; relatives; coordinator; disability; Code set; ICF; Asperger syndrom; högre utbildning; studievardag; studenter med Asperger syndrom i behov av stöd; stöd; moment-22; kamp; alienation; stigmatisering; dramaturgi; högskola; universitet; anhöriga; samordnare; Code set; ICF; kommunikationsverktyg;

    Sammanfattning : SammanfattningSedan början av 2000-talet har det skett en markant ökning av studier gällande barn och ungdomar och Autism. Dock är det så att den mesta forskningen fortfarande är inom det medicinska området. Endast ett fåtal av studierna rör vuxna med Asperger syndrom (AS) som studerar på högskola/universitet. LÄS MER