Sökning: "Aktivitetsteori"

Visar resultat 11 - 15 av 22 avhandlingar innehållade ordet Aktivitetsteori.

  1. 11. Erfarenheter och potentiella transformationer : Lärare och elever beskriver hur mobiltelefoner kan användas för skoluppgifter

    Författare :Tiina Leino Lindell; Stefan Hrastinski; Fredrik Enoksson; Martha Cleveland-Innes; Pär-Ola Zander; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teknik; lärare; elever; mobiltelefoner; kulturhistorisk aktivitetsteori; multimodal diskursteori; regler; verktyg; arbetsfördelning; Teknikvetenskapens lärande och kommunikation; Education and Communication in the Technological Sciences;

    Sammanfattning : I denna licentiatuppsats undersöks lärares och elevers erfarenheter av och synpunkter på mobilanvändning för skoluppgifter. Forskningsprojektet knyter an till en årlig studiebesöksaktivitet som äger rum i en medelstor kommun i västra Sverige. LÄS MER

  2. 12. The Growth of Phrases. User-centred Design for Activity-based Voice Output Communication Aids

    Författare :Bitte Rydeman; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :AAC; Activity; Assistive Technology; Communication; Conversation Analysis; Corpus Linguistics; Cultural-Historical Activity Theory; Pragmatics; User-centred design; AKK; Aktivitet; Användarcentrerad design; Kommunikation; Kommunikationsanalys; Korpuslingvistik; Kulturhistorisk aktivitetsteori; Pragmatik; Samtalshjälpmedel;

    Sammanfattning : An activity-based vocabulary for Voice Output Communication Aids (VOCAs) was designed and evaluated through a user-centred, iterative design process, using expressions from the Gothenburg Spoken Language Corpus as well as other recorded, natural conversations. The growth and development of the vocabulary, called Phrases, was closely linked to its evaluation. LÄS MER

  3. 13. Teaching with social robots

    Författare :Sara Ekström; Lena Pareto; Eva Brooks; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social Robots; Educational Technology; Human-Robot Interaction; Teachers; Activity Theory; Sociala Robotar; Utbildningsteknologi; Människa- Robotinteraktion; Lärare; Aktivitetsteori; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : The school's digitalization is an ongoing process that brings new didactic opportunities, but also challenges. Social educational robots entail a complex teaching situation and affect the teacher's role, actions, and responsibilities in the classroom. LÄS MER

  4. 14. Kreativt skrivande för kritiskt tänkande : En textanalytisk fallstudie av studenters arbete med kritisk metareflektion

    Författare :Hélène Edberg; Kjell Lars Berge; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; activity theory; applied linguistics; creative writing; critical thinking; identity; rhetoric; teaching and learning; textual analysis;

    Sammanfattning : I högskolesammanhang finns en tendens att betrakta fantasi och känsla som hinder för kritiskt tänkande. I denna studie, som har en högskoledidaktisk utgångspunkt, prövas tvärt om att se subjektivitet som resurs. Studien prövar lärande genom skrivande. LÄS MER

  5. 15. Understanding Complex Problems in Healthcare : By Applying a Free-Flowing Design Practice

    Författare :Anna Thies; Teresa Cerratto-Pargman; Jalal Nouri; Bridget Kane; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Healthcare in Sweden is in need of a transformation. The increase of chronic conditions poses a great challenge to the organisational structure of healthcare, which still largely remains based on acute, rather than chronic care. LÄS MER