Sökning: "Aktivitetsteori"

Visar resultat 16 - 20 av 22 avhandlingar innehållade ordet Aktivitetsteori.

  1. 16. Creating multimodal texts in language education

    Författare :Anna-Lena Godhe; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; collaborative writing; ICT; positioning; framing; interaction analysis; activity theory; boundary objects;

    Sammanfattning : I denna licentiatuppsats undersöks gymnasieelevers skapande av digitala berättelser i svenska eller svenska som andraspråk i en skolpraktik. Analysen grundas på videoupptagningar av par eller mindre grupper under deras arbete med sina multimodala texter. I uppsatsen presenteras två par studenter och deras interaktion i två fallstudier. LÄS MER

  2. 17. Lek som matematisk aktivitet : hur matematiska aktiviteter konstitueras i förskola och förskoleklass och hur de förändras under en kompetensutvecklingsinsats

    Författare :Christina Svensson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :kompetensutveckling; matematiska aktiviteter; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur 61 pedagogers förståelse av Bishops matematiska aktiviteter Leka, Förklara, Designa, Lokalisera, Mäta och Räkna förändras under en kompetensutvecklingsinsats. Med stöd av vetenskapliga metoder inom sociokulturella teoribildningar, bidrar studien till att synliggöra historiska och kulturella motstånd som genom medierande handlingar producerats i verksamheten. LÄS MER

  3. 18. Aktivitetsdiamanten : Modellering av en vidareutvecklad tillgänglighet

    Författare :Per-Olof Hedvall; Certec - Rehabiliteringsteknik och Design; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Tillgänglighet; Funktionsnedsättning; Design; Delaktighet; Funktionshinder;

    Sammanfattning : Syftet med forskningen som presenteras i denna avhandling är att vidareutveckla tillgänglighetsområdet i riktning mot en större perspektivrikedom. Avhandlingen baseras på kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT). LÄS MER

  4. 19. Att göra lärandet synligt? : Individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation

    Författare :Eva Mårell-Olsson; Gun-Marie Frånberg; Camilla Hällgren; Fredrik Paulsson; Lars Svensson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; personal development plans; PDP; digital; tool; participation; influence; identity work; identity construction; education; school; Individuella utvecklingsplaner; digital; verktyg; delaktighet; inflytande; identitetsarbete; identitetskonstruktion; utbildning; skola; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Since 2006 there have been two major changes to the Swedish Education Act. In January 2006, the first change, concerning nine-year compulsory school, took effect. The Act now requires that Personal Development Plans (i.e. LÄS MER

  5. 20. Redesigning Together : Relearning Roles and the Value of Materials in the Overproduction of Fashion

    Författare :Amanda Curtis; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :community of practice; do-it-yourself; do-it-together; participatory design; social production; sustainable fashion; value creation; Textil och mode generell ; Textiles and Fashion General ;

    Sammanfattning : What could cause greater upheaval in any system of trade than the consumer becoming the producer? Even though there is a vast amount of information concerning the negative environmental and social impact that the overproduction of fashion contributes to, the industry still manages to attract and make more people into consumers as they are playing on the human need and desire for renewal. The purpose of this study is to learn more about collaborative approaches on a grassroots level that could contribute to reducing the growing mountain of second-hand garments created by this overproduction. LÄS MER