Sökning: "teorier i matematik"

Visar resultat 6 - 10 av 19 avhandlingar innehållade orden teorier i matematik.

  1. 6. Döva barns begreppsbildning i matematik

    Författare :Elsa Foisack; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Cognitive education; Döva barn; Sign language; Mediated learning; Begreppsbildning; Teckenspråk; Matematikundervisning; Mathematics education; Dynamic assessment; Deaf children; Concept formation; Special didactics; concept map; sign language; mediated learning; Deaf; mathematics education; Specialdidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie tar utgångspunkt i frågan varför många döva barn har svårt att lära sig matematik. Studiens syfte är att belysa döva barns begreppsbildning i ämnet matematik genom att beskriva hur några döva barn uttrycker sig och agerar på väg mot förståelse av två centrala matematiska begrepp, nämligen multiplikation med heltal och längd. LÄS MER

  2. 7. Vem blir matematiker?

    Författare :Christina Sundqvist; Stefan Lundström; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics Education; Matematik och lärande;

    Sammanfattning : This thesis deals with social and gender equity within mathematics education, two sub questions have been explored.Social equity is investigated in the paper Kapitaltillgångar enligt Bourdieu och synen på matematik (Capital assets according to Bourdieu and the perception of mathematics). LÄS MER

  3. 8. Computational methods for shape verification of free-form surfaces

    Författare :Per Bergström; Mårten Gulliksson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Teknisk vetenskapliga beräkningar; formverifiering; online; formmätning; Scientific Computing; Teknisk-vetenskapliga beräkningar;

    Sammanfattning : Beräkningsmetoder för formverifiering av friformsytor utgör huvudinnehållet i denna doktorsavhandling. En gemensam egenskap för dessa metoder är att de möjliggör formverifiering online direkt i produktionslinan. Av den anledningen måste metoderna vara snabba och robusta. LÄS MER

  4. 9. Samma lärare – olika praktiker? : en studie av literacy och meningsskapande i grundskolans tidiga ämnesundervisning

    Författare :Monica Egelström; Eva Lindgren; Ewa Bergqvist; Ulla Damber; Anders Arnqvist; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Subject area instruction; literacy practices; Mathematics; History; upper elementary grades; activity systems; zone of proximal development; Barn- och ungdomsvetenskap; Child and Youth studies; Utbildningsvetenskap; Educational science; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : This thesis focuses on school subjects as arenas for students' literacy development and meaning making. How instructional practices are formed create different preconditions for students' opportunities of literacy development and meaning making. LÄS MER

  5. 10. Specialdidaktiska perspektiv på grundläggande antals- och taluppfattning

    Författare :Catarina Anna Wästerlid; Mona Holmqvist; Ingemar Holgersson; Lotta Leden; Malmö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; grundläggande antals- och taluppfattning; konceptuell subitisering; Mathematical Knowledge for Teaching; specialdidaktik; undervisningsinsats; lågpresterande elever; matematik; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande licentiatavhandling är att, utifrån ett specialdidaktiskt perspektiv, bidra med kunskap om lågpresterande elevers grundläggande antals- och taluppfattning, och hur utvecklingen av denna kan stödjas. Den övergripande forskningsfråga som besvaras är vilka aspekter, som ur ett specialdidaktiskt perspektiv, är särskilt betydelsefulla att beakta vad gäller lågpresterande elevers kunskapsutveckling inom grundläggande antals- och taluppfattning. LÄS MER