Sökning: "teachers’ associations"
Visar resultat 11 - 15 av 30 avhandlingar innehållade orden teachers’ associations.
11. Ämneskonstruktioner i ekonomismens tid : Om undervisning och styrmedel i modersmålsämnet i svenska och danska gymnasier
Sammanfattning : Under vilka villkor formar en dansklärare och en svensklärare sin pedagogiska gärning? Utifrån vilka ideal och organisatoriska förutsättningar möter de sina elever? Bengt Sjöstedt presenterar i denna doktorsavhandling i svenska med didaktisk inriktning sina svar på dessa frågor. Till grund för hans slutsatser ligger omfattande studier av undervisningen i skolämnena danska och svenska i gymnasiemiljöer i Danmark respektive Sverige. LÄS MER
12. Historiemedvetande - Elevers tidsförståelse i en skolkontext
Sammanfattning : Syftet med studien är att med utgångspunkt i undervisning gestalta och förklara grundskoleelevers historiemedvetande. Ett andra syfte med min studie är att lyfta fram och problematisera förutsättningar för att genom undervisning utveckla historiemedvetandet. LÄS MER
13. Historiemedvetande. Elevers tidsförståelse i en skolkontext
Sammanfattning : The main aim of the study is to explain how pupils´ consciousness of history in comprehensive school is formed and created by teaching. A second aim is to emphasize and to problematise the prerequisites for developing the consciousness of history through teaching. The empirical data consists of three parts: 1. LÄS MER
14. Warriors and Worriers : Development, Protective and Exacerbating Factors in Children with Behavior Problems. A Study Across the First Six Years of School
Sammanfattning : Various aspects of elementary school children's behavior problems were investigated in four studies. In Study I, teachers’ perceived low control over the classroom situation and a custodial teacher orientation were associated with teachers' (n = 86) preferences for authoritarian strategies (e.g. LÄS MER
15. Social Climate and the Student in the Learning Environment : Advances in Assessment, Observation, and Coaching
Sammanfattning : Relationships and what is taking place socio-emotionally in the classroom may support or hinder students´ learning and development. All students benefit from a positive, supportive classroom climate, especially children with special educational needs. LÄS MER