Sökning: "lärares professionella lärande"

Visar resultat 6 - 9 av 9 avhandlingar innehållade orden lärares professionella lärande.

  1. 6. Att uppmärksamma det väsentliga : Lärares ämnesdidaktiska förmågor ur ett interaktionskognitivt perspektiv

    Författare :Karin Stolpe; Lars Ove Dahlgren; Lars-Erik Björklund; Lars Mouwitz; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen syftar till att belysa lärares ämnesdidaktiska förmågor i naturvetenskap. Jag fokuserar på tre olika förmågor som är centrala för lärare, nämligen lärares professionella seende, deras automatiska agerande samt deras förmåga att berätta narrativ. LÄS MER

  2. 7. Lärare i en ny tid : Om grundskollärares förhandlingar av professionella identiteter

    Författare :Niklas Gustafson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :compulsory school; teacher; professional identities; reform; change; extended assignment; teaching profession; negotiated experience; professional development; social constructionism; agency; structure; co-researcher; interactive research; communities of practice; complexity; broker; fragmentation; teacher-researcher;

    Sammanfattning : Den svenska grundskolan har under de två senaste årtiondena genomgått omfattande reform- och förändringsprocesser. Från en strukturell nivå har dessa drivit fram en ny tid med ett i grunden förändrat uppdrag för skolan och dess lärare. I denna avhandling antas emellertid att lärare som aktörer kan forma förändringar och strukturer. LÄS MER

  3. 8. Att iscensätta lärande : Lärares reflektioner över det pedagogiska arbetet i en konstnärlig kontext

    Författare :Els-Mari Törnquist; Musikhögskolan i Malmö; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; externalization; performance; participation; community; collective; individual; creating; learning; æsthetics; a musical production ; context; social; artistic; Music education; pedagogical work; Pedagogy; didactics; Pedagogik; Didaktik; Music education;

    Sammanfattning : The present thesis examines the meeting between the artistic and the pedagogical dimensions in the work of teachers. The main aim is to describe the learning in practice, emerging from a collective creative process. The point of departure is teachers' experience of a musical-production as part of the pedagogical work in school. LÄS MER

  4. 9. Interpreting Policy Convergence Between the Left and the Right

    Författare :Johan Wennström; Elin Wihlborg; Magnus Henrekson; Johan Tralau; Magnus Jerneck; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Hedgehog–fox metaphor; Immigration; Moderate Party; Moral foundations; Policy convergence; School choice; Social Democracy; Thought collectives;

    Sammanfattning : This dissertation is made up of four essays that address major problems in the policy areas of education and immigration in Sweden and an introductory essay that offers an overarching analysis of the results of the four individual studies. The first three essays analyze the significant decline in quality of elementary and secondary education since the late 1990s from three different angles: the decline in teachers’ working conditions and status (Essay I), the deficiencies in the regulatory framework of Sweden’s system of school competition between public and for-profit providers of education (Essay II), and the prescribed view of knowledge in Swedish schools (Essay III). LÄS MER